Edebiyat sözlüğü

DELÂLET
Söz ile anlam arasındaki bağlantı. Bir sözcüğün okunduğu ya da söylendiği zaman beyinde canlandırdığı anlam. İki başlıkta incelenir:
Sözle alakalı olmayan delâlet (gayr-i lafzi delâlet): Bu da ikiye ayrılır:
 
Delâlet-i vaz’iyye: Sözcükle anlamı arasında sözle ilgili olmayan çağrışıma dayalı bir bağlantı vardır. Şemsiyenin yağmuru anımsatması gibi.
 
Delâlet-i akliye: Parçanın bütünü
virgul.gif
eserin yayıncısını
virgul.gif
kainatın Allah’ı anımsatması gibi.
Sözle alakalı delâlet (Lafz-ı delâlet): Bu da üçe ayrılır:
Delâlet-i mutabıkiye (Uygunluk): Sözün
virgul.gif
ifade ettiği şeyin bütününü ifade etmesi. Örneğin ev denince bütün odalarının akla gelmesi gibi.
Delâlet-i tazammuniye: Sözün ifade ettiği şeyin bir bölümünü ifade etmesi. Musluktan çeşme
virgul.gif
evden oda gibi.
Delâlet-i iltizamiye: Sözün kendi anlamı için gerekli olan bir başka anlamda kullanılması. Eli açık
virgul.gif
gönlü geniş
virgul.gif
ağzı sıkı gibi.
 
DEVR ya da DEVİR
Tasavvufa göre
virgul.gif
yaratılış (madde) ve sona eriş (mead) arasındaki safhaları anlatan sistem. Tasavvufçular bu sistemi bir daireye benzettiği için bu ismi aldı.
 
DEVRİYE
Tasavvuf edebiyatında devr konusunu işleyen şiirler.
 
DEYİM
Çoklukla gerçek anlamlarının dışında bir anlam taşıyan kalıplaşmış sözler. En az iki sözcükle kurulur. Kısa ve özlü anlatım aracıdır. Teşbih
virgul.gif
istiare
virgul.gif
mecaz ve kinaye unsurlarıyla bir olayı tanımlar ya da ifade eder. "Ağır başlı"
virgul.gif
"Dostlar alışverişte görsün" gibi.
 
DEYİŞ
Türk halk edebiyatında hece vezniyle söylenen şiirler. Türkü
virgul.gif
destan
virgul.gif
koçaklama
virgul.gif
güzelleme
virgul.gif
taşlama
virgul.gif
nefes
virgul.gif
koşma
virgul.gif
tekerleme türlerinin hepsine deyiş adı verilir. "Deme" sözcüğü de kullanılır.
 
DEYİŞME
Halk edebiyatında âşıkların karşılıklı şiir söylemesi. Atışma da denir. En az iki âşık kendi kendilerine ya da bilirkişiler ve dinleyiciler karşısında belli kurallar çerçevesinde şiir yarışı yaparlar. Birbirlerini denerler
virgul.gif
ustalıklarıyla öne çıkmaya çalışırlar. Deyişme şu sırayla yapılır:
Merhabalaşma
virgul.gif
giriş bölümüdür. Âşıklar
virgul.gif
birbirlerini ve dinleyicileri "Hoşgeldiniz"
virgul.gif
"Sefa geldiniz"
virgul.gif
"Merhaba" gibi sözcüklerle rediflerine bağlanan kafiyelerle dörtlükler kurarak selamlar.
İkinci bölümde âşıklar kendi ustalarının şiirlerinden örnekler söyler.
Tekerleme bölümü denilen üçüncü bölüm asıl deyişme bölümüdür. Ev sahibi ya da yaşlı bir kişi düz ya da geniş ayakla deyişmeyi açar. Âşıklar konu ve bend sınırlaması olmaksızın verilen oyun üzerinden deyişmeye başlar. Âşıklar asıl ustalıklarını ve sanatçılıklarını burada göstermeye çalışır. İlk ayak bitince diğer âşık yeni bir ayak açar. Deyişme sürdükçe ayaklar darayak halini alır. Deyişme karşılıklı soru-yanıt şekline döner. Âşıklar böylece birbirlerinin bilgi ve sanatlarını ölçer. Bir şekilde karşısındakini söz söylemez haline getiren âşık deyişmeyi kazanır.
Söz söyleyememe durumuna "lebdeğmez" denir. Deyişmenin sonunda da âşıklar birbirlerini rahatlatmak
virgul.gif
gönül almak için karşılıklı koşmalar söyler. Birbirlerini överek hoşgörü örneğiyle deyişmeyi bitirirler. Örneğin âşık Şenlik ile âşık Feryadî’nin deyişmesi:

Şenlik:
Şöhretin vezir payında
Rütbesiyle şana layık
Oturuşun o duruşun
Hem sultana hana layık

Feryadî:
Sefa geldin gözüm üzre
Olsam mihmana layık
Şeyhülislam
virgul.gif
sadrazam
Doğru Al’Osman’a layık

Şenlik:
Seninle oldum taaşşuk
Gözlerime geldi ışık
Duymadım sen kime aşık
Dillerin Kur’an’a layık

Feryadî:
Bu düşkün gönlüm açarsın
Selim Sırat’ı geçersin
Kevser ırmaktan içersin
Olasan cihana layık

Şenlik:
Kul şenliği eder hürmet
Rikabın kıldım ziyaret
Sana nasip olsun cennet
Huriye gılmana layık

Feryadî:
Sefil Feryadî göresen
Meram maksûda eresen
Sancak altında durusan
Habîb-i Rahman’a layık
 
DİBÂCE
Çoklukla mensur
virgul.gif
bazen de mazmun eserlerin başında yer alan ve eserin yazılış nedeni ile içeriğini açıklayan başlangıç kısmı. Önsöz
virgul.gif
mukaddime
virgul.gif
medhal
virgul.gif
sözbaşı
virgul.gif
başlarken
virgul.gif
birkaç söz gibi sözcükler de dibâce karşılığıdır.
 
DİPNOT
Yazarın yararlandığı kaynakları ve alıntıları metnin geçtiği yerlerde belirtmesi.
 
DİYALOG
İki kişinin karşılıklı konuşmasını tanımlayan Yunanca sözcük. Roman
virgul.gif
hikaye
virgul.gif
tiyatro gibi türlerde kahramanların karşılıklı konuşmalarının olduğu gibi yazılmasını ifade eder. En çok dram türünde görülür ve üsluba canlılık katar. Devrik cümleler kullanmaya elverişlidir. Örneğin Eflatun’un diyalogları ünlüdür.
 
DÖRTLEME
Halk edebiyatımızda dört dizelik kıtalardan meydana gelen nazım şekillerinin genel adı.
 
DÖŞEME
Türk halk hikayelerinin başında geçen seçili sözler. Ayaklı saya da denir. Arapça mukkaddime ve medhal
virgul.gif
Farsça dibâce’nin karşılığıdır. Döşeme başlama adlı girişle başlar. Sonra duruma göre yalan veya tanrı
virgul.gif
yaratılış üzerine bir destan
virgul.gif
bir yurt veya savaş destanı söylenir. Ardından asıl esere ya da anlatıma geçilir.
 
DRAMATİK
Sahnede canlandırılmak üzere yazılmış eserlerin ortak adı.
 
DURAK
Hece vezniyle yazılmış şiirlerde dizelerin belli bölümlere ayrıldığı yerler. Durakta sözcükler bölünmez
virgul.gif
kulağa uyumlu gelen söz öbekleri oluşturulur.
 
DÜBEYT
İki beyit anlamındadır. Divan edebiyatındaki rubai türünü belirtmek için
 
EDA
Söz ve yazıdaki ifade şekli
virgul.gif
uslup tarzı
virgul.gif
anlatış yolu. Belagatçılar bunun hakikat
virgul.gif
mecaz
virgul.gif
kinaye olmak üzere üç türlü olduğunu söylerler.
 
EDEB-İ KELÂM
Acı
virgul.gif
hoş olmayan
virgul.gif
ayıp
virgul.gif
çirkin
virgul.gif
kaba veya uğursuz sayılan şeyleri kendi adlarını söylemeden başka sözle ifade etmek. Buna asâlet ve mümtaziyet adları da verilir. Edeb-i Kelâm
virgul.gif
bir düşünceyi
virgul.gif
bir olayı incelik
virgul.gif
asâlet ve nezaketle ifade etmek için anlam
virgul.gif
kendine ait olmayan kelimeyle karşılanır. Genellikle şu üç durumda bu yola başvurulur:
1. Sözü kabalıktan kurtarmak için.
Ölen birisi hakkında "ölüm" yerine "Rahmet-i Ralman’a kavuştu"
virgul.gif
"sizlere ömür"
virgul.gif
işi elinden alındığını bildirmek üzere "Affedildiniz" denmesi gibi.
2. Ta’zim veya ifadeyi süslemek için. Şeyh Galib’in aşağıdaki iki beyitten ilki ta’zim
virgul.gif
ikincisi tezyine (süslemeye) örnektir:

Bir şeb ki Sarâ-yı Ümmehânî
Olmuşdu o mâhın âsumânî
Giydikleri âftâb-ı temmûz
İçtikleri şûle-i cihan-sûz

3. İfadeyi fesahat yönünden bozacak ses
virgul.gif
kelime ve terkiplerin tekrarından kaçınmak için.
 
EDİSYON KRİTİK
Eleştirel basım. Farklı nüshaları bulunan yazma veya matbu eserlerin aralarındaki ayrılıklar tespit edilerek aslına en uygun şekilde yayınlanır. Farklar dip notlar halinde gösterildiği gibi açıklayıcı bilgiler de verilebilir.
 
EFSANE
Tabiatüstü özellikler gösteren kişilerin hayatlarının ve olayların anlatıldığı hikayeler. Efsane halkın hayalgücüyle yarattığı "ideal insan tipi"ni verir ve nesilden nesile anlatılır. Efsane ile masallar arasında uygunluk vardır. İki türde de olağanüstü olaylar işlenir. Yalnız efsane daha inandırıcıdır. Bu yönüyle hikaye ve destana yaklaşır.
Efsaneler şöyle ayrılır:
1. Yaradılış efsanesi (Dünyanın yaradılışı
virgul.gif
tabiat varlıklarının meydana gelişi
virgul.gif
kıyamet günleri.)
2. Tarihi efsaneler.
3. Olağanüstü kişiler
virgul.gif
varlıklar ve güçleri konu alan efsaneler.
4. Dini efsaneler.
Türk efsanelerinde kahramanlık
virgul.gif
fedakarlık
virgul.gif
cesaret
virgul.gif
ahlaki davranışlar
virgul.gif
sosyal düzene bağlılık
virgul.gif
Ahlah’ın kudretine iman
virgul.gif
doğruluk
virgul.gif
cömertlik
virgul.gif
samimiyet gibi konular yer alır. Genç Osman
virgul.gif
Boş Beşik
virgul.gif
Çakıcı EFe
virgul.gif
Çoban Çeşmesi
virgul.gif
Gelin Kaya
virgul.gif
Cennet Dağı
virgul.gif
Kan Kuyusu
virgul.gif
Yusufçuk Kuşu gibi efsaneler halk arasında söylenegelmektedir.
 
Geri
Üst