Edebiyat sözlüğü

FASİH
Dilin bütün kaidelerine uyularak doğru
virgul.gif
güzel ve açık şekilde konuşup yazılması
virgul.gif
ifadenin anlam ve âhenk bakımından kusursuz olması.
 
FESÂD-I TELİF
Söz veya yazıda anlamın anlaşılmayacak kadar karışık olması.
 
FESAHAT
Sözün ses ve anlam kusurlarından kurtarılması yolları. İfadenin kusurlardan uzak bulunması hali fasîh’tir. Sözün söylenişi ve işitilişi tatlı olmalı
virgul.gif
anlaşılmasında güçlük çekilmemelidir. Divan edebiyatında fesahat
virgul.gif
kelimede fesahat
virgul.gif
kelâmda fesahat diye ikiye ayrılır:
1. Kelimede fesahat: Aynı veya yakın mahreçten çıkan harflerin bir kelimede toplanmamasına (tenâfür-I hurûf)
virgul.gif
(er kalkılınca); kelimeleri meydana getiren harflerin kaynaşmasında telaffuz zorluğu olmamasına (mütenâfir) (ör. tartırttı); anlamı herkes tarafından bilinmeyen kelimelere yer vermemeye (garâbet)
virgul.gif
kelimeyi vezne uydurmak için şeklini değiştirmemeye
virgul.gif
çok anlamlı bir kelimeyi meşhur olmayan anlâmında kullanmamaya gramer hatası yapmamaya (kıyasa muhalefet) dikkat edilir.
2. Kelâmda fesahat: Telaffuzu güçleştiren kelimelerin yan yana getirilmemesi (tenafur-I kelimât). (Örneğin: Şu köşe yaz köşesi şu köşe kış köşesi)
virgul.gif
zincirleme tamlama (tetâbu-I izâfât) yapmamaya (Örneğin: Ali’nin ceketinin cebinin içi); Cümle kuruluşunun sağlam olmasına
virgul.gif
önce söylenecek sözü sona
virgul.gif
sonra söylenecek sözü öne almamaya
virgul.gif
sözün düğümlenmemesine dikkat edilir.
 
FİKSİYON
Bir sanat eserinde uydurularak bulunmuş şey. Günümüzde
virgul.gif
roman
virgul.gif
kısa hikaye gibi nesir halindeki edebi eserler kastedilir. Romanla eş anlamlı kullanıldığı da görülür. Açık bir şekilde bir olaya bağlı bulunmasından dolayı edebi şekiller içindeki birçok şahıs hakkında kullanılmasına imkan verir.
 
FİKTİF
İtibari
virgul.gif
gerçek olmayan
virgul.gif
var sayılan demektir. Roman
virgul.gif
hikaye
virgul.gif
masal
virgul.gif
halk hikayesi
virgul.gif
destan gibi edebi eserler için kullanılır. Yazar
virgul.gif
dış dünyaya zihninde bir şekil verir ve bunu eserine aktarır. Bu tür eserler
virgul.gif
tasvir esasına dayandığı için olaylar ve kahramanlar fiktiftir.
 
FRAGMATİZM
Parçacık diye adlandırılabileceğimiz bir edebiyat akımıdır. İlk defa XX. Yüzyılın başlarından İtalyan yazarı A. Soffici’nin başlattığı bu akımda
virgul.gif
gerçekten alınmış kısa kısa parçalar
virgul.gif
küçük tablolar ve hayattan görüntüler (enstanteneler) en belirgin özelliği oluşturur.
 
FUAYE
Tiyatro salonlarında
virgul.gif
perde arasında oyuncuların ve seyircilerin dinlenmesi için ayrılan yer.
 
GALAT
Yanlış anlamına gelir. Bir kelimenin ilk veya kitapta yazılmış şeklinden başka söylenmesi. Çokluk şekli galâtat’tır. Yanlış olduğu bilindiği halde kullanılmasında sakınca görülmeyen kelime veya kelime grubuna galat-ı meşhur adı verilir. Örnek:
Aslında çokluk olan evlat
virgul.gif
eşkıya
virgul.gif
evrak kelimelerinin evlatlar
virgul.gif
eşkıyalar
virgul.gif
evraklar şeklinde tekrar çokluk yapılarak kullanılması gibi.
"Galat-ı meşhur
virgul.gif
lügât-ı fasîhten evlâdır" sözüyle yanlış kullanılan yerleşmiş kelimelerin tercih edilebileceği belirtilir.
Genellikle latife
virgul.gif
alay isteği ile bir kelimeyi şekil
virgul.gif
üslûp ve anlam bakımından dildeki kullanışına aykırı kullanmaya galat-ı tahakkumi veya kıyasa muhalefet denir.
 
GARABET
Dilden düşmüş veya çok az kullanılıp henüz ayılmamış kelimelerin kullanılmasıyla meydana gelen fesahat bozukluğu. Böyle kelimeler için garib
virgul.gif
vehşî isimlerinin kullanıldığı görülür.
Bu durum eski edebiyatta çok ortaya çıkardı. Şair ve yazarlar ya ustalık göstermek için ya da seci
virgul.gif
kafiye zorlamalarından dolayı Arapça ve Farsça’dan işitilmedik kelimeler alarak kullanmışlardır.
Söylendikleri zaman uygun olan
virgul.gif
ancak bugün terkedilmiş sözler garib-i hüsn
virgul.gif
hiçbir devirde benimsenmemiş sözler de garib-i kubh diye adlandırılır.
Bir mecburiyet karşısında kullanılan garip kelimelere muvafık
virgul.gif
zorunluluk olmadan kullanılanlara ise muhalif denir.
 
GEÇİŞ
İki parafraf arasında bir düşünceden diğerine geçilirken bu fikirlerin bağlanması. Paragraflar arasındaki geçişin azlığı veya çokluğu yazının açık
virgul.gif
doğal oluşuna göre değişir. Bağlanma açıksa geçişe gerek kalmaz. Geçişlerin kısa olmasına dikkat edilir. Geçiş için
virgul.gif
fakat
virgul.gif
bundan dolayı
virgul.gif
kaldı ki gibi edatlar yeterli görülebilir.
 
GEZMECE
Aşıkların yolculukta uğradıkları yerleri anlatan methiyeli veya taşlamalı deyişler. Gezmeceler onbirli destan veya sekizli kesik (semai) biçiminde söylenir. Gezilen yerler sırayla anlatılırsa
virgul.gif
deyiş
virgul.gif
sıra gezmece veya sıralı gezmece adını alır. Kerem’in (Aslı’nın âşığı) Pasin
virgul.gif
Erzurum köyleri için söylediği deyişler bilinen en eski gezmecelerdir.
 
GİRİZGÂH
Kasidelerin nesip bölümünden sonra medhiye bölümüne geçerken söylenen beyit veya beyitler. Aslı girizgâhdır ve kaçış yeri anlamına gelir. Kasideler çokluk bir tasvirle başlar. Ardından girizgahla asıl amaca geçilir. Şair esprili bir sözle övgüye başladığını belirtir.
 
GNOMİK
Anlamlı sözleri nazımla anlatan manzum türü.
 
GRAMER
Bir dili meydana getiren ses
virgul.gif
sözcük yapılışı
virgul.gif
sözcük haznesi
virgul.gif
anlam değişmeleri
virgul.gif
cümle kuruluşu gibi unsurları inceleyip kurallara bağlayan dil bilgisi. Yunanca gramma kökünden geliyor.
 
GÜLDESTE
Seçme manzum ya da nesir yazılarının toplandığı dergi. Antoloji de denebilir.
 
GÜNLÜK
Bir kişinin düşüncelerini
virgul.gif
duygu ve gözlemlerini günü gününe yazdığı ve o günün tarihini koyduğu yazılar. Ruzname olarak da bilinir. Günlük bir tür anıdır. Ancak günlük günü gününe yazılır
virgul.gif
anı ise olayların yaşanmasından sonra kaleme alınır.
 
HÂBNAME
Bir olay
virgul.gif
bir kişiyle ilgili düşünceleri sanki rüyada görmüş gibi anlatarak yazılmış eserler. Hâbnameler nesir ya da nazım olabilir. Ziya Paşa ile Namık Kemal’in "Rüya" adlı eserleri bu türe örnektir.
 
HÂCİB
İki ya da daha fazla kafiyeli olan manzumelerdeki bazı sözcük ya da sözcükler. Sözcük anlamı perdeci
virgul.gif
perde ağasıdır. Bu şekildeki kafiyelere mahcub adı verilir. Örneğin

Âlem esir-I dest-I meşiyyet değil midir
Âdem zebun-I penç-I kudret değil midir
Avnî
 
HÂFIZ-I KÜTÜB
Kitapları koruyan kişi. Eskiden kütüphaneciler bu isimle adlandırılırdı.
 
HANE
Divan ve halk edebiyatında dörtlüklerden kurulu nazım türlerinin her bir dörtlüğü.
 
Geri
Üst