1
EXE RANK
jockeя
Fexe Kullanıcısı
MOTİVASYON KAVRAMI
Motivasyon, işgörenleri işletme amaçlarına yaklaştırıcı, inandırıcı ve
özendirici nitelikte yapılan tüm eylem ve uğraşlara denir.1 Motivasyon
çalışmaları kültürel farklılıkları anlama ve bunların sonuçlarını belirlemede
efektif araçlar sağlar. İş çevresinde motivasyon süreci organizasyonel etkinlikle
eş değerdedir. Çalışanların organizasyonel hedefleri gerçekleştirmelerini
sağlamak yöneticinin görevidir. Klasik teori içinde yer alan Bilimsel Yönetim
Yaklaşımı, çalışanların sadece ekonomik araçlarla motive edilebileceklerini
varsaymaktadır. Bireylerin daha çok para kazanma dürtüsü ile harekete
geçtikleri kabul edilmektedir. Neoklasik teori ise, çalışanların sosyal bir varlık
olarak ekonomik araçların yanında işteki sosyal ortam tarafından motive
olduklarını kabul etmektedir. Çalışanların iş tatmini arttıkça çalışma
performanslarının da artacağı varsayılmaktadır.
Motivasyonla ilgili iki tür ödülden söz edilebilir. Bunlar; yaradılıştan içsel
(intrinsic reward) ödüller (bir işi başarmanın oluşturduğu tatmin duygusu) ve bir
başka kişinin verdiği dışsal ödüllerdir (extrinsic rewards). İçsel ödüllerde
örneğin karmaşık bir işin tamamlanması başarı duygusunu oluşturacaktır yada
diğerlerinin işine yarayacak bir problemi çözmek kişisel misyonu gerçekleştirme anlamı taşıyacaktır. Dışsal ödüller ise, promosyonlar ve ücret artışlarını kapsar
ve genellikle yöneticiler tarafından verilir. Bu ödüller, diğer insanları memnun
etme temeline dayanır.
Motivasyon, işgörenleri işletme amaçlarına yaklaştırıcı, inandırıcı ve
özendirici nitelikte yapılan tüm eylem ve uğraşlara denir.1 Motivasyon
çalışmaları kültürel farklılıkları anlama ve bunların sonuçlarını belirlemede
efektif araçlar sağlar. İş çevresinde motivasyon süreci organizasyonel etkinlikle
eş değerdedir. Çalışanların organizasyonel hedefleri gerçekleştirmelerini
sağlamak yöneticinin görevidir. Klasik teori içinde yer alan Bilimsel Yönetim
Yaklaşımı, çalışanların sadece ekonomik araçlarla motive edilebileceklerini
varsaymaktadır. Bireylerin daha çok para kazanma dürtüsü ile harekete
geçtikleri kabul edilmektedir. Neoklasik teori ise, çalışanların sosyal bir varlık
olarak ekonomik araçların yanında işteki sosyal ortam tarafından motive
olduklarını kabul etmektedir. Çalışanların iş tatmini arttıkça çalışma
performanslarının da artacağı varsayılmaktadır.
Motivasyonla ilgili iki tür ödülden söz edilebilir. Bunlar; yaradılıştan içsel
(intrinsic reward) ödüller (bir işi başarmanın oluşturduğu tatmin duygusu) ve bir
başka kişinin verdiği dışsal ödüllerdir (extrinsic rewards). İçsel ödüllerde
örneğin karmaşık bir işin tamamlanması başarı duygusunu oluşturacaktır yada
diğerlerinin işine yarayacak bir problemi çözmek kişisel misyonu gerçekleştirme anlamı taşıyacaktır. Dışsal ödüller ise, promosyonlar ve ücret artışlarını kapsar
ve genellikle yöneticiler tarafından verilir. Bu ödüller, diğer insanları memnun
etme temeline dayanır.