Meslekler

İngilizce Öğretmenliği

Programın Amacı

İngilizce Öğretmenliği Progr*****n amacı, her düzeydeki okulda ve yaygın eğitim kurumlarında İngilizce eğitimi yapacak öğretmenleri yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

İngilizce öğretmenliği programında İngilizce anlatım, fonetik, gramer, yazılı anlatım ve metin okuma, çeviri ve İngiliz edebiyatı gibi dersler okutulur.

Ayrıca, eğitim psikolojisi, genel ve özel öğretim yöntemleri, ölçme-değerlendirme ve rehberlik gibi öğretmenlik meslek bilgisi dersleri de okutulur ve uygulama yaptırılır.

Gereken Nitelikler

İngilizce öğretmenliği programında okumak isteyenlerin sözel yeteneği ve belleği güçlü, bir yabancı dil öğrenmeye istekli, edebiyata ilgili ve bu alanda başarılı kimseler olmaları gerekir.

Ayrıca program boyunca, eğitim psikolojisi, genel öğretim metotları, özel öğretim metotları, ölçme- değerlendirme ve rehberlik gibi öğretmenlik meslek bilgisi dersleri de verilir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

İngilizce öğretmenliği progr***** bitirenlere İngilizce Öğretmeni” unvanı verilir.

İngilizce öğretmeni görev yaptığı okulda öğrencilere Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan öğretim programları çerçevesinde alanı ile ilgili bilgi, beceri ve tutumlar kazandırır. Bunun için uygun öğrenme ortamları hazırlar, öğrencilerinin başarılarını değerlendirir ve başarıyı artırıcı önlemler alır, mesleğindeki gelişmeleri izler ve bunların öğretim programlarına yansıtılmasına çalışır.

Çalışma Alanları

İngilizce öğretmenlerinin çalışma alanları çok geniş olup okulöncesinden yükseköğretimin sonuna kadar her düzeyde örgün eğitim kurumlarında, yetişkin eğitimi yapan resmi ve özel kurumlarda çalışma olanağına sahiptirler Dünyanın diğer ülkelerinde olduğu gibi ülkemizde de yabancı dil eğitimi denince İngilizce akla gelmekte ve başka ülkelerin insanları ile iletişimde İngilizce tek dil olarak benimsenme eğilimi göstermektedir
 
İşletme

Programın Amacı

İşletme progr*****n amacı, fabrika, çiftlik, banka, sigorta, maden gibi mal ve hizmet üreten kuruluşlarda üretimin daha verimli bir biçimde yapılabilmesi için izlenecek yollar konusunda eğitim yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

İşletme programında işletme ve kuruluşların her anlamda verimini artırmak amacıyla plan yapma, çalışmaları yönetme ve denetleme alanlarında öğrencinin gerekli bilgi ve beceriye sahip olması amaçlanmaktadır. Bunun için ilk yıllarda matematik, istatistik, sosyoloji, ekonomi, hukuk; daha ileri yıllarda ise üretim yönetimi ve pazarlama, yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, kooperatifçilik, hukuk, bilgisayar gibi alanlarda dersler verilmektedir.

Gereken Nitelikler

İşletme okumak isteyen bir kimsenin üstün bir genel akademik yeteneğe ve sayısal düşünme yeteneğine sahip olması, matematik, sosyolojiye, psikolojiye ilgi duyması ve bu alanlarda başarılı olması gerekir. Ayrıca, görevi gereği çalıştığı kurumdaki diğer personelle ve halkla sıkı ilişkiler içinde olduğundan bir işletmecinin sabırlı, anlayışlı, hoşgörü sahibi ve insan ihtiyaçlarına karşı duyarlı, fikirlerini başkalarına anlatabilme ve insanları inandırabilme gücüne sahip bir kimse olması, kısaca insanlarla etkileşimde bulunmaktan hoşlanması gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

İşletme eğitimini bitiren öğrenciler "İşletmeci" unvanı ile çalışırlar.

İşletmeci çalıştığı işletmenin sahip olduğu para, insan gücü, araç ve gereçten en iyi biçimde yararlanmayı sağlayacak çalışma düzenini planlar, çalışmayı denetler.

Bunun için çalıştığı işletmede planlama, örgütleme, yönetme, düzenleme, denetim gibi genel görevler yanında, ürünün iyileştirilmesi, üretimin artırılması ve ürünlerin satışı için planlar yapmak, kuruma parasal kaynak sağlamak ve kurumun parasal olanaklarını en ekonomik biçimde dağıtmak, kurumun insan gücünü en verimli olacakları alanlarda çalıştırmak ve en uygun elemanları bulup işe almak gibi işler yapar.

Çalışma Alanları

İşletmeciler fabrika, okul, çiftlik, maden gibi işletmelerde görev alabilirler ya da olanakları varsa kendi işletmelerini kurabilirler. Meslekte ilerleme, yetenek ve bilginin, başarılı bir çalışma ile kanıtlanmasına bağlıdır
 
Jeofizik Mühendisliği

Programın Amacı

Jeofizik mühendisliği progr*****n amacı, yeraltı suyu ve jeotermal enerji araştırmaları ile baraj, demiryolu, karayolu ve havaalanlarının zemin etütleri ve deprem ile ilgili konularda eğitim ve araştırma etkinliklerini yürütür.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Eğitim programında, matematik, fizik, kimya, dinamik, statik, jeodezi ve topografya gibi temel derslerin yanı sıra jeoloji ve jeofiziğe ait meslek dersleri bulunmaktadır. Jeolojiye ait meslek dersleri, genel jeoloji, stratigrafi, petrografi, tektonik, maden jeolojisi, petrol jeolojisi, mühendislik jeolojisi ve hidrojeolojiden oluşur. Jeofiziğe ait meslek dersleri ise sismoloji, sismik prospeksiyon, magnetizma, gravimetri jeofizik prospeksiyon (gravite-magnetik), elektrik alan teorisi, jeofizik prospeksiyon (elektrik-elektromagnetik), yer fiziği ve mühendislik jeofiziğinden oluşur. Meslek derslerinin yarısı teorik, yarısı uygulamalıdır. Ayrıca öğretim üyelerinin denetiminde kampta ve ilgili kurumlarda staj yapılır.

Gereken Nitelikler

Jeofizik mühendisliği programına girmek isteyenlerin, normalin üzerinde bir genel akademik yeteneğe sahip, temel doğa bilimlerine ilgili ve bu alanda başarılı, açık havada çalışmaktan hoşlanan, bedence güçlü kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Mezunlara "Jeofizik Mühendisi" unvanı verilir. Jeofizik mühendisi, kendisine en yakın meslek üyesi olan jeoloji mühendisi ile aynı kurumda çalıştığında, genelde, jeoloji araştırmaları ile kesin sonuca gidilemeyen problemlerin çözümünde etkili olur.

Jeofizik mühendisi arazide veya laboratuarda ölçü alır, gerekli düzeltmeleri uygular ve böylece elde ettiği sonuçları yorumlar. Jeofizik mühendisi bu yorumlamaları dolayısıyla daima keşif işi yapmaktadır.

Jeofizik mühendisleri hemen hemen her zaman yeryüzünün altı ile uğraşır, yeraltındaki petrol, cevher, yeraltı suyu araştırmaları ile büyük köprü, bina ve barajların zemin ölçüleri gibi konularda çalışır. Bir bakıma yeraltının röntgenini çıkarır.

Çalışma Alanları

Jeofizik mühendisleri, Maden Tetkik Arama, Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı, Devlet Su İşleri, Etibank Genel Müdürlüğü, Türkiye Kömür İşletmeleri, Elektrik İşleri Etüt i, Toprak-Su, Yol-Su-Elektrik Kurumu, yabancı petrol şirketleri, özel maden ve sondaj şirketleri ile büyük şehir belediyelerinde çalışmaktadırlar
 
İstatistik

Programın Amacı

İstatistik programı, belli bir alanda veri toplama, bu verileri çözümleme ve yorumlama yöntemleri konusunda araştırma ve eğitim yapar. İstatistik, matematiksel ve uygulamalı istatistik adı altında iki alana ayrılır.

Matematiksel İstatistik: Birinci derecede kuramlarla uğraşır, sayısal bilgiyi elde etmek ve yorumlamak için istatistiksel yollar geliştirmede matematiksel tekniklerden yararlanır. Olasılık kuramı, deney düzeni, çeşitli analiz yöntemleri geliştirme gibi alanlar kuramsal istatistiğin üzerinde çalıştığı alanlardır.



Uygulamalı İstatistik: Güncel sorunları, kabul edilmiş, bilinen yöntemlerle çözmeye çalışır. Belli bir konu alanında verileri toplamak ve çözümlemek için istatistiksel yöntemlerden yararlanır. Nüfus artışını, ekonomik gelişmeyi, tarımsal ve endüstriyel ürünlerdeki artışı önceden tahmin etmek uygulamalı istatistik alanına girer.



Uygulamalı istatistikçiler, sosyal ve politik bilimler, tıp, eğitim, doğal bilimler, endüstriyel faaliyetler vb. alanlarda, sayısal verilerin toplanması, çözümlenmesi ve buna dayanarak geleceğe ilişkin tahminler yapılması ile ilgili konularda çalışırlar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

İstatistik programında eğitim süresi 4 yıl olup bu süre içinde genellikle matematik, cebir, geometri ve sayısal yeteneğe dayalı konularla ve bilgisayar bilimleri ile ilgili dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler

İstatistik programına girmek isteyenlerin matematiğe yetenekli ve ilgili; matematiksel kavramlar üzerinde düşünebilen, alanda yeni yollar aramaya hevesli, bilimsel tutuma sahip kimseler olmaları gerekir. Sabır, ayrıntılarla uğraşmaktan bıkmama, gibi kişilik özelliklerine sahip olanlar bu alanda başarılı olabilirler.



Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

İstatistik progr***** bitirenlere "İstatistikçi" unvanı verilir. İstatistikçi, kendince özel anlamı olan sayı ve sembollerle uğraşır. Kullandığı semboller özel bir dile benzer, bu yolla karmaşık ilişkileri basite indirger. Elde edilen sayısal verileri analiz ederek ilgilenilen sorunların çözümüne yarayacak çıkarsamalarda bulunur.

Çalışma Alanları

İstatistik programı mezunları genellikle şu üç alanda çalışmaktadırlar: Öğretim, araştırma ve uygulama. Bunlardan ilk ikisi genellikle kuramsal istatistik alanına girer ve bu alana ilgi duyanlar genellikle üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışabilirler. Uygulamalı istatistikçiler sosyal ve politik bilimler, tıp, eğitim, doğal bilimler, endüstriyel faaliyetler vb. alanlarda sayısal verilerin toplanması, çözümlenmesi ve buna dayanarak geleceğe ilişkin tahminler yapılması ile ilgili konularda çalışırlar. Endüstrileşme ve planlı kalkınma çabasında olan ülkemizde iyi yetişmiş istatistikçilere büyük ihtiyaç duyulmaktadır. Matematiksel kavramlar üzerinde düşünebilen ve bunu çevresindekilere aktarabilen kimseler için istatistikçilik gelecek vadeden bir meslek olabilir
 
İnşaat Mühendisliği

Programın Amacı

İnşaat mühendisliği programı, her türlü bina, baraj, havaalanı, köprü, yol, liman, kanalizasyon, su şebekesi vb. hizmet ve endüstri yapılarının planlanması, projelendirilmesi, yapımı ve denetimi konuları ile ilgili konularda eğitim yapar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

İnşaat mühendisliği programında matematik, fizik, kimya gibi temel bilimler alanında dersler verilir. İkinci yılda, matematiğin yanı sıra uygulamalı mekanik, malzeme davranışı, mukavemet ve topografya gibi derslerle mühendislik kavramlarına giriş okutulur. Üçüncü yılda yapı mekaniği, zemin mekaniği, akışkanlar mekaniği, ulaşım gibi meslek dersleri ile bilgisayar uygulamalarına ağırlık verilir. Son sınıfta ise mesleğin çeşitli dallarında planlama ve projelendirme yeteneğinin geliştirilmesi amaçlanır. Öğrenciler ayrıca uygulamaya yönelik dersler alırlar ve yaz stajlarını yaparlar.

Gereken Nitelikler

İnşaat mühendisliği alanında çalışmak isteyen bir kimsenin sayısal akıl yürütme, uzay ilişkilerini görebilme gücüne sahip; matematiğe, fiziğe, ekonomiye ilgili ve bu alanda iyi yetişmiş bir kimse olması gereklidir. Her bilim dalında olduğu gibi, inşaat mühendisliğinde de, kişinin bilgilerini anlamlı bir düzen içinde bir raya getirerek sentez yapabilme ve bundan yararlanarak problem çözebilme yeteneğini geliştirmiş olması gereklidir.

Ayrıca iş sahipleri ve işçilerle iyi ilişkiler kurabilen, sabırlı, hoşgörülü ve düşüncelerini başkalarına iletebilen bir kimse olmak da inşaat mühendisliğinde aranan kişilik özellikleridir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

İnşaat mühendisliğini bitiren öğrenciye "İnşaat Mühendisi" unvanı verilir.

Kurucu mühendislik sayılan inşaat mühendisliği geniş bir alanı kapsadığından bu meslekte çalışanlar çeşitli dallarda uzmanlaşma gereği duymaktadır. Bu dalların en önemlileri yapı mühendisliği, temel mühendisliği, su mühendisliği, malzeme bilimi, ulaşımdır. Lisansüstü öğretim düzeyinde, öğrencinin bu alanlardan birinde bilgi ve yeteneğini geliştirmesi ve seçtiği alan içinde bulunan belli bir problem üzerinde özgün araştırma yapması beklenir.

Uzmanlık ve çalışma alanı ne olursa olsun, inşaat mühendisi kuracağı yapının dayanıklılığını sağlamakla yükümlüdür. Bunun yanında, inşaat için gerekli malzeme ve personeli, bunların maliyetini hesaplar, malzemeyi satın alır, iş planını hazırlar, inşaatı denetler. Bu çalışmaları, yakın mesleklerden kişilerle işbirliği ve dayanışma içinde gerçekleştirir.

Çalışma Alanları

İnşaat mühendisliği çalışmalarının önemli bir bölümü büroda gerçekleştirilirse de, bir bölümü uygulama alanında yer alır. Bu nedenle, inşaat mühendislerinin bazıları büroda, bazıları şantiyede, pek çoğu da her iki alanda görev yaparlar.

Ülkemizde inşaat mühendisleri, Bayındırlık ve İskân, Orman, Tarım ve Köy İşleri, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Ulaştırma Bakanlıkları’nda, Devlet Su İşleri ve Karayolları Genel Müdürlükleri’nde görev almakta, bir kısmı ise serbest çalışmaktadır. Gelecekte inşaat mühendislerine duyulan gereksinme daha da artacaktır. İnşaat mühendisleri müteahhit olarak serbest de çalışabilirler
 
Kimya Mühendisliği

Programın Amacı

Kimya mühendisliği progr*****n amacı, kimya biliminin sağladığı bulguların endüstriye uygulanması; kimyasal üretim yapacak tesislerin tasarımı; tesislerin yapımının amaca uygunluk açısından denetlenmesi; kimyasal maddelerin işlenmesinden ürünlerin pazarlanmasına kadar geçen süreçte değerlendirme, denetim ve geliştirme çalışmalarının yapılması gibi konularda kuramsal ve uygulamalı eğitim yapmaktadır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Kimya mühendisliği progr*****n birinci ve ikinci sınıfta verilen temel mühendislik bilgilerinden sonra, öğrenciye kimya mühendisliği bilimi öğretilmektedir. Daha sonra bu temel bilgilere dayanarak endüstriyel işlemlerde kullanılan araçların tasarım, tasarım bilgilerinin işlem kontrolü ve ekonomi ile ilgili alan dersleri verilir.

Kimya mühendisliği programında, ayrıca, öğrencilere kimya sanayini tanıtmak, pratik bilgiler ve beceri kazandırmak amacıyla kimya sanayi kuruluşlarında işletme stajı yaptırılmaktadır.

Gereken Nitelikler

Kimya mühendisliği alanında çalışmak isteyenlerin, normalin üstünde bir genel akademik yeteneğe sahip, matematik, fizik ve özellikle kimya ve ekonomi konularına ilgili, bilimsel merakı olan, sabırlı ve insanlarla olumlu ilişkiler kurabilen bir kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Kimya mühendisliği programından mezun olanlar “Kimya Mühendisi” unvanı almaktadırlar.

Kimya mühendisi çalıştığı kurumda mühendislik faaliyetlerinin her çeşidi ile ilgilidir. Kimyasal üretim yapacak fabrika ve araçları planlar, desenini hazırlar, kurar (kurucu mühendislik), bol ve ucuz üretim elde etmek için uygun yöntemler seçer, üretimi denetler (üretici mühendislik), kimyasal maddeler ve üretimler üzerinde araştırmalar yapar (araştırıcı mühendislik). Yapma kauçuk, plastik, antibiyotikler, deterjan vb. kimya mühendislerinin uğraştığı ürünlerdir.

Çalışma Alanları

Mezunlar, kimya mühendisliğinin çok geniş uygulama alanlarını kapsayan fabrika ve işletmelerin plan-proje ve kontrol ünitelerinde çalışmaktadırlar. Ancak kimya mühendisliği alanında işsizlik, diğer mühendislik alanlarında olduğundan daha fazladır. Bunun nedeni yetiştirilen kimya mühendisi sayısının ihtiyaçtan fazla oluşu ve ülkemizde kimya endüstrisinin, dışarıdan aktarılan ve genellikle ileri bir düzeyi yansıtan bir endüstri oluşudur. Bu gelişmiş teknoloji karşısında kimya mühendisleri edilgen bir duruma düşmekte, üretim sürecinin dışında kalmaktadır. İş alanlarının artması kimya sektöründeki gelişmeye bağlı kalmaktadır
 
Kamu Yönetimi

Programın Amacı

Kamu yönetimi progr*****n amacı devlet teşkilatının çeşitli kademelerinde işlerin yasalara uygun biçimde yürütülmesi ve sistemin ekonomik ve sosyal yönden gelişmesi ile ilgili konularda eğitim yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Kamu yönetimi programında siyaset ve sosyal bilimler, yönetim bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları, siyasal teoriler, siyasal düşünceler tarihi, devlet olgusu ve kökeni, siyasal iktidar, siyasal rejimler, anayasa, hukuk gibi alanlara ilişkin dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler

Bu alanda çalışmak isteyenlerin üstün bir genel akademik yeteneğe sahip, düşüncelerini yazılı ya da sözlü olarak ifade edebilen, sosyoloji, psikoloji, mantık, felsefe ve tarihe meraklı ve bu alanlarda iyi yetişmiş kimseler olmaları gerekir. Ayrıca, halkla ve üst makamlarla devamlı etkileşim halinde çalışan yöneticilerin sağlam bir mantığa, inandırma gücüne, insan davranışlarının nedenlerini algılama yeteneklerine sahip olması beklenir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Üniversitelerin kamu yönetimini bitirenler “Kamu Yöneticisi” unvanı alırlar.

Mezuniyetten sonra yapılan stajın konusuna göre, pozisyonlarına göre "Kaymakam" "Müfettiş" gibi unvanlarla görev alırlar. Bu mesleklerin stajlarına kabul edilebilmek için açılan sınavda başarılı olmak gerekir.

Devlet sektöründe çalışan kamu yöneticisi, hükümet tarafından, uygulanmak üzere gönderilen kanun ve emirlerin ilgili dairelere iletilmesini ve bunların uygulanmasına sağlar; yanlış ve eksik uygulama olup olmadığını denetler, halkın dilek ve şikayetlerini dinler, ilgili yerlere havale eder. Özellikle vali ve kaymakam gibi kamu yöneticileri, bulundukları il veya ilçelerin güvenliğinden, ekonomik ve sosyal yönden gelişmelerinden sorumludurlar.

Diğer resmi ve özel kuruluşların yönetim birimlerinde yönetici olarak çalışan mezunlar kanun ve yönetmeliklerin uygulamasını sağlar, bu konuda diğer personeli denetler, kısaca yönetim biliminin ilkelerini çalıştığı kurumda uygular.

Çalışma Alanları

Kamu yönetimi mezunları başta İçişleri Bakanlığı olmak üzere bakanlıkların tümünde idari görevlerde çalışabilirler; özel sektörde yönetim mekanizmasının çeşitli kademelerinde görev alabilirler
 
Kimya

Programın Amacı

Kimya programında maddelerin kimyasal nitelikleri, atom yapıları ve bunların ne şekilde değiştirilebileceği konusunda çalışmalar yaparak bu yolla bilimsel bilginin geliştirilmesi ve bu bilgilerin yeni maddelerin üretiminde kullanılması gibi alanlarda eğitim yapılır. Kimyanın belli başlı şu dalları vardır:



Organik kimya: Kaynağı canlı organizmalar olan karbon ve bileşikleri üzerinde çalışır; bunların yapısını, bileşiklerini, fiziksel ve kimyasal özelliklerini inceler.

İnorganik kimya: Maden ve mineral gibi yapısında karbon olmayan maddelerle ilgilenir.

Fiziksel kimya: Organik ve inorganik maddelerin fiziksel ve kimyasal nitelikleri arasındaki ilişkileri inceler.

Analitik kimya: Maddelerin niteliği, saflık derecesi gibi özelliklerini araştırır.

Biyokimya: Canlı organizmadaki kimyasal reaksiyonları, kimyasal reaksiyonların canlı organizma üzerindeki etkilerini araştırır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Kimya programında eğitim süresi 4 yıldır. Eğitimin ilk yılında, başta kimya olmak üzere, fizik, matematik gibi temel fen dersleri okutulur. Daha sonraki yıllarda, organik kimya, analitik kimya, besin kimyası, biyokimya gibi lisans dersleri verilir. Eğitim süresi içinde iki aylık staj zorunluluğu vardır.

Gereken Nitelikler

Kimya programına girmek ve bu alanda çalışmak isteyen bir kimsenin başta kimya olmak üzere fizik, biyoloji gibi fen bilimlerine ilgi duyması, bilimsel meraka sahip olması gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Kimya progr***** bitiren öğrenciye "Kimyager" unvanı verilir.

Bir kimyager çalıştığı kurumda maddelerin kimyasal yapıları üzerinde araştırma yapar. Kimyagerin günü genellikle laboratuarda geçer.

Çalışma Alanları

Kimya alanında bilimsel araştırmalara ilgi duyanlar üniversitelerde ya da araştırma laboratuarlarında çalışma olanağı bulabilirler. Ancak bu kimseler lisans eğitimleri sırasında bir yabancı dil öğrenmeye önem vermelidirler.

Kimyagerler resmi ya da özel sektöre ait endüstri kuruluşlarında çalışırlar. İşe alınmada giriş sınavı yapılmışsa sonuçları ve kişinin eğitim derecesi ile araştırma tecrübesi dikkate alınır.

Ülkemizin endüstrileşmesi oranında uygulamalı kimya alanında yetişmiş elemanlara gereksinimi artmaktadır.

Kimya progr***** bitirenleler hastanelerde, MKEK, MTA, TSE gibi kamu kuruluşlarında, ilaç ve gübre endüstrisinde görev alabilmektedirler. Mezunlar Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Progr***** da bitirmiş iseler orta dereceli okullarda ve dershanelerde kimya öğretmeni olarak çalışabilirler. Kimya programı mezunları fen bilgisi, bilim ve teknoloji, teknik atölye, seramik kimyası, boya teknolojisi, plastikçilik, besin ve kontrol analizileri, deri teknolojisi vb. derslere de atanabilmektedirler. Ancak bunun için istekli kişinin ilgili alanda Bakanlıkça istenen düzeyde dersler aldığını kanıtlaması gerekmektedir.
 
Kuaförlük ve Güzellik Bilgisi Öğretmenliği

Programın Amacı

Kuaförlük ve Güzellik Bilgisi Öğretmenliği progr*****n amacı, kız meslek liseleri ile yaygın eğitim kurumlarında kuaförlük ve güzellik bilgisi alanında eğitim yapacak öğretmenleri yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Kuaförlük ve güzellik bilgisi programında, meslek kimyası, mesleki anatomi ve fizyoloji gibi elektrik ve makine bilgisi gibi temel derslerden başka, cilt bakımı ve uygulaması, epilasyon, tırnak bakımı, saç bakımı ve yapımı, makyaj, yüz ve vücut masajı, sahne ve objektif makyajı gibi alan dersleri verilir

Ayrıca, eğitim psikolojisi, genel ve özel öğretim yöntemleri , ölçme - değerlendirme ve rehberlik gibi öğretmenlik meslek bilgisi dersleri de okutulur ve uygulama yaptırılır.

Gereken Nitelikler

Kuaförlük ve güzellik bilgisi öğretmeni olmak isteyenlerin, şekil ve uzay ilişkilerini görebilme yeteneği, görsel uyarıcıları algılama, özellikle renkleri algılama yeteneğine sahip gelişmiş, bedence sağlam ve dayanıklı, estetik görüş sahibi, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen kimseler olmaları gerekir.

Ayrıca düşünceleri başkalarına etkili bir biçimde aktarabilme, iyi bir öğrenme ortamı sağlayabilme, başkaları ile iyi iletişim kurabilme, kendini ve çevresini geliştirmeye istekli, yaratıcı olma gibi özellikler de bu meslekte başarı için gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Kuaförlük ve güzellik bilgisi öğretmenliği progr***** bitirenlere “Kuaförlük ve Güzellik Bilgisi Öğretmeni” unvanı verilir.

Kuaförlük ve güzellik bilgisi öğretmeni örgün ve yaygın eğitim kurumlarında öğrencilere Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan öğretim programları çerçevesinde alanı ile ilgili bilgi, beceri ve tutumlar kazandırır. Bunun için uygun öğrenme ortamları hazırlar, öğrencilerinin başarılarını değerlendirir,işyerlerinde uygulama yapan öğrencilerini gözlemler, mesleğindeki gelişmeleri izler ve bunların öğretim programlarına yansıtılmasına çalışır.

Çalışma Alanları

Kuaförlük ve güzellik bilgisi öğretmenlerinin başlıca çalışma alanı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarıdır. İsteyenler özel bir iş yerinde kuaför ve güzellik uzmanı olarak çalışabilecekleri gibi kendi iş yerini de açabilirler
 
Makine Mühendisliği

Programın Amacı

Makine mühendisliği programı, her türlü mekanik sistemlerin ve enerji dönüştürüm sistemlerinin tasarımı, geliştirilmesi ve üretiminin planlanması konularında eğitim yapar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Makine mühendisliği progr*****n ilk yılında matematik, fizik, kimya, geometri, teknik resim gibi temel dersler okutulur. Daha sonraki yıllarda, termodinamik, ısı transferi, akışkanlar mekaniği, mekanik, makine elemanları, makine tasarımı, nükleer enerji ve enerji dönüştürüm sistemleri konularında dersler, kuramsal ve uygulamalı olarak verilir.

Gereken Nitelikler

Makine mühendisliği programına girecek ve makine mühendisliği alanında çalışacak kişinin üstün bir akademik yeteneğe, hayal gücüne ve yaratıcılığa, uzay ilişkileri yeteneğine ve el becerisine sahip; matematik, fizik, teknik resim ve tasarı geometri ile ilgili ve bu alanlarda başarılı bir kimse olması gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Makine mühendisliği bölümünden mezun olanlara bu alanda "Makine Mühendisi" unvanı verilir.

Makine mühendisi, çalıştığı kurumun yapısına göre, her türlü mekanik sistemlerin, gaz ve buhar tribünlerinin, pistonlu kompresörlerin, nükleer reaktörlerin, içten yanmalı motorların, soğutma, ısıtma, havalandırma sistemlerinin tasarımını yapar, geliştirir. Bunu yaparken kullanışlılık ve ucuzluk faktörlerini göz önünde bulundurur.

Çalışma Alanları

Kalkınma çabasında olan ülkemizde, diğer teknik elemanlar gibi makine mühendislerine de ihtiyaç duyulmaktadır. Ancak ülkemizde teknoloji üretimi henüz yeterli düzeyde olmadığından makine mühendisleri bilgi ve becerilerini kullanabilecekleri iş alanları bulmakta zorluk çekmektedirler
 
Maliye

Programın Amacı

Maliye progr*****n amacı, kamu ve özel sektörde mali (para ile ilgili) konulara ilişkin sorunlara bilimsel yöntemlerle, gerekli çözümleri geliştirecek elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Maliye programında, maliye, vergi, muhasebe, ekonomi, istatistik, matematik ve hukuk ağırlıklı olup öğretim süresi boyunca maliye alanının özgün konularında yoğunlaşmaktadır. Bunlara vergi hukuku, vergi sistemi, bütçe, mahalli idareler maliyesi, mali yargı gibi dersler örnek olarak verilebilir. Dersler kuramsal ağırlıklı olmakla birlikte, maliye ve muhasebe alanlarında meydana gelen en son gelişmeler de aktarılmaktadır.

Gereken Nitelikler

Bu alanda çalışmak isteyenlerin öncelikle normalin üstünde bir akademik yeteneğe, sayısal düşünme yeteneğine sahip, tertipli, sabırlı, dikkatli, ayrıntı ile uğraşmaktan sıkılmayan, yerinde ve doğru kararlar verebilen ve kararların uygulanmasını izleyebilen kişiler olması gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Maliye bölümünü bitirenlerin unvanları, çalıştıkları kuruma ve bulundukları konuma göre değişir.

Kamu kesiminde çalışanlar, devlet harcamalarını denetleme görevi ve uygulama görevi yapanlar olarak iki gruba ayrılırlar. Ancak gerektiğinde uygulama görevi yapanlar denetleme görevi de yapabilirler. Kamu kesiminde özellikle Maliye ve Gümrük Bakanlığı’nda denetleme görevi yapan elemanlar, maliye müfettişi, hesap uzmanı, gelirler kontrolörü, vergi kontrol memuru, vergi yoklama memurudur. Uygulama görevi yapan elemanlar ise, defterdar, gelir müdürü, muhasebe müdürü, vergi dairesi müdürü ve vergi dairesi memurudur. Bu elemanlar belediye ve il özel dairelerinin ilgili servislerinde de görev alabilirler.

Çalışma Alanları

Maliye alanında eğitim görmüş olanlar Maliye ve Gümrük Bakanlığı, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Kamu İktisadi Teşebbüsleri, DPT, Mahalli İdareler, Sayıştay yanında diğer kamu kuruluşları ile bankalarda ve özel sektörün değişik kuruluşlarında iş bulabilirler. Bu alandan mezun olanların bir kısmı büro açarak bağımsız da çalışabilirle
 
Matematik

Programın Amacı

Matematik programı matematik ilke, yöntem ve sistemlerinin analizi, geliştirilmesi ve bunların karşılıklı ilişkileri ile bu ilke ve yöntemlerin bilimsel ve teknolojik alanlara uygulanması gibi konularda eğitim yapar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Matematik programında analiz, analitik geometri, fizik, soyut matematik, cebir, diferansiyel denklemler, soyut cebir ve sayılar teorisi, diferansiyel geometri, nümerik analiz, reel analiz, kompleks fonksiyonlar teorisi gibi dersler yanında bilgisayar bilimleri ile ilgili dersler de okutulur.

Gereken Nitelikler

Matematik alanında çalışmak isteyen bir öğrencinin üstün bir akademik yeteneğe, özellikle sayılarla akıl yürütme ve anabilim düşünme gücüne sahip olması, cebir ve geometriye ilgi duyması gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Matematik programından mezun olan kişiye "Matematikçi" unvanı verilir.

Matematik, saf (sırf) matematik ve uygulamalı matematik olarak iki temel gruba ayrılır. Saf (sırf) matematik alanında çalışanlar, matematik ilke, yöntem ve sistemlerinin analizi, geliştirilmesi ve bunların karşılıklı ilişkileri üzerinde çalışırlar. Uygulamalı matematik alanında çalışanlar ise matematik ilke ve yöntemlerinin bilimsel ve teknolojik alanlara uygulanması ile ilgilidirler.

Çalışma Alanları

Matematik programı mezunları, Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Progr***** da bitirdikleri taktirde ortaöğretim kurumlarında ya da dershanelerde matematik öğretmeni olarak çalışabilirler. Matematik programı mezunları astronomi ve uzay bilimleri, istatistik, araştırma teknikleri alanlarında Bakanlıkça yeterli sayılacak düzeyde dersler aldıklarını kanıtladıkları taktirde, bu derslerin öğretmenliğine de atanabilmektedirler. Matematik eğitimi, bilgisayar alanında çalışabilmek için gerekli temel bilgi ve beceriyi kazandırdığından bazı matematikçiler kamu ya da özel kuruluşlarda bilgisayar programcısı olarak çalışmaktadır.

Uygulamalı matematik alanında yetişenler DİE, MTA, TEK, DSİ gibi resmi kuruluşlarda görev alabilmektedirler. Bilgiişlem, istatistik, iş-ticaret, sosyal ve temel bilimlerdeki araştırma alanlarında matematikçilere gereksinim duyulmaktadır
 
Matematik Öğretmenliği

Programın Amacı

Matematik öğretmenliği progr*****n amacı, ortaöğretim okullarında Matematik konusunda eğitim yapacak öğretmenleri yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Matematik öğretmenliği programında, fizik, analiz, analitik geometri, soyut matematik, cebir, diferansiyel denklemler, soyut cebir, sayılar teorisi, diferansiyel geometri, nümerik analiz, reel analiz, kompleks fonksiyonlar teorisi gibi dersler okutulur.

Ayrıca program boyunca, eğitim psikolojisi değerlendirme ve rehberlik, genel öğretim metotları, özel öğretim metotları, ölçme gibi öğretmenlik meslek bilgisi veren dersler de okutulur.



Gereken Nitelikler

Matematik öğretmenliği programında okumak isteyenlerin özellikle matematiğe ilgili ve bu alanda başarılı, akıl yürütme yeteneğine sahip kişiler olmaları gerekir.

Düşüncelerini başkalarına etkili bir biçimde aktarabilme, başkaları ile iyi iletişim kurabilme, iyi bir öğrenme ortamı sağlayabilme, kendini ve çevresindekileri geliştirme çabasında olma da matematik öğretmenlerinde aranan özelliklerdir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Matematik öğretmenliği progr***** bitirenlere “Matematik Öğretmeni” unvanı verilir.

Matematik öğretmeni görev yaptığı okulda öğrencilere Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan öğretim programları çerçevesinde alanı ile ilgili bilgi, beceri ve tutumlar kazandırır. Bunun için uygun öğrenme ortamları hazırlar, öğrencilerinin başarılarını değerlendirir ve başarıyı artırıcı önlemler alır, mesleğindeki gelişmeleri izler ve bunların öğretim programlarına yansıtılmasına çalışır.

Çalışma Alanları

Matematik öğretmenleri resmi ve özel liselerde, meslek liselerinde ve dershanelerde öğretmen olarak çalışma olanağına sahiptirler
 
Mimarlık

Programın Amacı

Mimarlık programı, her çeşit binanın isteğe ve olanaklara göre plan ve projelerinin hazırlanması, yapımının denetlenmesi konularında eğitim yapar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Mimarlık programında genel matematik, bina fiziği, mimari çizime giriş gibi temel mimarlık dersleri verilir. Daha sonraki yıllarda ise temeli daha çok tasarıma, yani plan çizimine dayalı, daha kapsamlı ve ileri düzeydeki mimari bilgileri içeren dersler okutulur.



Gereken Nitelikler

Bu alanda eğitim görmek isteyen lise öğrencileri kendilerini, matematik, fizik, resim ve sosyal bilimler (sosyoloji, tarih, sanat tarihi, insan bilimleri ve kültür) alanlarında iyi yetiştirmelidirler. İyi bir mimar, hem sanat ve sosyal bilimlerle ilgili, hem de iş hayatının özelliklerini tanıyan kişidir. Bu nedenle kişinin üstün bir genel akademik yetenek yanında uzay ilişkilerini görebilme (cisimlerin uzayda alacakları durumları göz önünde canlandırabilme), düzgün şekil çizebilme gücüne sahip, yaratıcı bir kimse olması gereklidir. Ayrıca kişinin iş-ticaret konusunda bilgili, başka insanlarla işbirliği yapabilmek için uyumlu bir kimse olması çalışma hayatında başarısını artırabilir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Mimarlık bölümünden mezun olanlara "Mimar" unvanı verilir.

Mimar önce, istek ve ihtiyaç sahibinin, yaptıracağı binada bulunmasını istediği özellikleri saptar. Yürürlükteki imar yasasını ve ihtiyaç sahibinin parasal olanaklarını, binanın yapılacağı yerdeki doğal koşulları dikkate alarak binanın planını çizer. Binanın tamamlandıktan sonra alacağı biçimi gösteren ölçekli maketler hazırlar. Mimar, zamanının büyük kısmını proje çizmek, etüt ve proje kontrolü yapmakla geçirir. Belli aşamalarda projenin uygulanmasını denetlemek amacı ile inşaat yerine gider.

Çalışma Alanları

Kamu kesiminde çalışan mimarlar genellikle Bayındırlık ve İskân, Ulaştırma Bakanlıkları’nda ve belediyelerde görev alırlar. Mimarlık serbest çalışmaya elverişli bir meslektir ve bugün özellikle büyük kentlerimizde mimarların birkaçı bir araya gelerek mimarlık bürosu açmayı tercih etmektedirler.

Ülkemizde mimara gereksinme duyulmaktadır. Ancak, son yıllarda mimar yetiştiren okulların çoğalması ile mimar sayısında aşırı bir artma olmuştur. Bununla birlikte yetenekli ve iyi yetişmiş bir mimarın her zaman bol kazançlı iş bulması olanaklıdır
 
Okul Öncesi Öğretmenliği



Programın Amacı

Okul öncesi öğretmenliği progr*****n amacı, 3-6 yaş arasındaki çocukları eğitecek öğretmenleri yetiştirmektir.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Okul öncesi Öğretmenliği bölümünde biyoloji, matematik, sosyoloji, psikoloji gibi temel nitelikte derslerden başka, çocuk gelişimi ve hastalıkları, özel eğitim, aile ilişkileri, eğitim ve çocuk ruh sağlığı gibi dersler verilmektedir. Ayrıca uygulamalı derslerle ve yuva-anaokulu pratiği gibi staj programlarıyla öğrencilere deneyim kazandırılmaktadır.

Bu programda, eğitim sosyolojisi, eğitim yönetimi, eğitimde ölçme ve değerlendirme gibi öğretmenlik meslek bilgisi dersleri de okutulur ve uygulama yaptırılır.

Gereken Nitelikler

Bu programda okumak isteyenlerin genel akademik yeteneğe sahip, insanlarla iyi iletişim kurmaktan hoşlanan, güçlü bir belleğe ve algılama yeteneğine sahip, sabırlı, anlayışlı, sevecen, başkalarına bir şeyler öğretmekten mutlu olan, çocuklarla iyi anlaşabilen, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Program mezunlarına, “Okul Öncesi Öğretmeni” unvanı verilir.

Mezunlar anaokullarında henüz okula başlamamış çocuklara temel sosyal davranışlar ve okuma yazmaya hazırlık olabilecek beceriler kazandırırlar.

Çalışma Alanları

Okul Öncesi öğretmenleri Milli Eğitim Bakanlığı’na, diğer resmi kuruluşlara, belediyelere ve özel sektöre bağlı anaokullarında öğretmen olarak çalışma olanağı bulabildikleri gibi kendi iş yerlerini de açabilirler. Ülkemizde Okul Öncesi öğretmenlerine çok gereksinim vardır
 
Psikoloji

Programın Amacı

Psikoloji programı, insan davranışlarının gözlem ve deney yöntemlerini kullanarak bilimsel bir biçimde incelenmesi ve nedenlerinin ortaya çıkarılması konularında eğitim yapar.

Psikoloji, kuramsal ve uygulamalı psikoloji adı altında iki dala ayrılır.

Kuramsal Psikoloji: Bu dal, öğrenme, düşünme, güdülenme gibi psikolojik süreçlerle ilgilidir. İnsan ve hayvanlar üzerinde laboratuarda deneyler yaparak psikolojik olayları inceleyen “Deneysel Psikoloji”; davranışların fizyolojik temellerini araştıran “Fizyolojik Psikoloji”; toplum tarafından etkilenen insan davranışlarını inceleyen “Sosyal Psikoloji”; insanda düşünme, öğrenme, duygu ve heyecan gibi psikolojik süreçlerin gelişimini inceleyen “Gelişim Psikolojisi” ve normal dışı davranışları inceleyen “Anormaller Psikolojisi” kuramsal psikoloji grubuna girer.

Uygulamalı Psikoloji: Kuramsal psikolojinin verileri günlük yaşamda insan davranışları ile ilgili sorunları gidermede kullanılır. İleri derecede uyum bozukluğu gösteren kimselerin davranışlarının nedenlerini ve tedavi yöntemlerini inceleyen “Klinik psikoloji”; endüstride üretimi artırmak için en uygun elemanların seçimini ve çalışma ortamında olumlu ilişkiler kurulmasını sağlayan, tüketicinin isteklerini saptayan “Endüstri Psikolojisi”; hafif uyum sorunları olan kimselere yardım yollarını araştıran “Danışma Psikolojisi”; okulda öğrenme sürecini ve öğrencilerin başarısızlık sorunlarını inceleyen “Okul Psikolojisi” uygulamalı psikolojinin başlıca alanlarıdır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Psikoloji programında temel felsefe, mantık, istatistik ve sosyoloji gibi temel konularda verilen dersler ile psikolojiye giriş, öğrenme psikolojisi, deneysel psikoloji, çağdaş psikoloji akımları, gelişim psikolojisi (çocukluk, gençlik, yetişkinlik, yaşlılık), fizyolojik psikoloji, psikolojik testler, zekâ-kişilik psikolojisi, anormal davranış psikolojisi gibi alan dersleri verilmektedir. Ayrıca uygulamalı dersler laboratuvarlarda ve sahada sürdürülür.

Gereken Nitelikler

Psikoloji eğitimi görmek isteyen bir öğrencinin normalin üzerinde akademik yeteneğe sahip olması, psikoloji yanında felsefe, sosyoloji ve matematiğe ilgi duyması, ayrıca insanları anlamaya istekli, bilimsel meraka sahip bir kimse olması gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Psikoloji bölümünü bitirenler "Psikolog" unvanı ile görev almaktadırlar. Psikologlar genellikle uygulama alanında çalışırlar. Bir psikolog, çalıştığı kurumun niteliğine göre, ilgilendiği bireylere test, envanter gibi psikolojik ölçme araçları uygular, bireylerle görüşme yapar, sorunlarını anlamaya ve uygun çözümler bulunmasına yardımcı olmaya çalışır. Araştırma ve eğitim alanında çalışanlar gerekli ölçme araçlarını ve insan davranışlarını değiştirme yöntemlerini geliştirirler.

Çalışma Alanları

Bugün ülkemizde psikologlar Sağlık Bakanlığına ve üniversitelere bağlı ruh ve sinir hastanelerinde, ruh sağlığı merkezlerinde, kreş ve çocuk bakımevlerinde, huzurevlerinde, çocuk ıslahevleri ve cezaevlerinde psikolog; rehberlik ve araştırma merkezlerinde okul psikoloğu olarak görev almaktadırlar. Halen psikologlar için özel ya da resmi endüstri kuruluşlarında çalışma olanağı sınırlıdır. Ancak endüstri geliştikçe ve iyi eleman yetiştikçe bu alanlarda da psikologların iş bulma olanaklarının artacağı söylenebilir. Son zamanlarda bazı psikologların özel olarak işyeri açtıkları da gözlenmektedir.

Psikoloji bölümünü bitiren bir kimse, eğitimi sırasında 16 kredilik felsefe ve 16 kredilik sosyoloji ve 8 kredilik mantık alanından ders almış ve Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans progr***** tamamlamış olmak koşulu ile, orta dereceli okullarda veya dershanelerde felsefe grubu , öğretmen liselerine öğretmenlik meslek bilgisi derslerini okutmak üzere öğretmen olarak atanabilirler. Ayrıca, özel eğitim okullarına rehber öğretmen olarak da atanabilmektedirler. Ancak bunun için görev alacakları özel eğitim kurumlarının engel alanında en az 9 kredilik ders almış olmaları ya da o özel eğitim alanında yüksek lisans eğitimi görmüş olmaları gerekmektedir.



Halen rehberlik ve araştırma merkezlerinde okul psikologlarına ve kliniklerde psikologlara gereksinme duyulmaktadır. Mevcut ve açılmakta olan üniversitelerin de psikoloji alanında öğretim elemanlarına gereksinmeleri artmaktadır. Bir psikoloji mezununun doyurucu bir iş bulabilmesi için psikolojinin belli bir dalında lisansüstü eğitim görmesi gereklidir.
 
Sigortacılık

Programın Amacı

Sigortacılık progr*****n amacı, sigorta şirketlerinin ihtiyaç duyduğu elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Sigortacılık programında matematik, istatistik, hukuk ve ekonomi alanlarında çeşitli düzeydeki derslerden başka sigorta muhasebesi ve denetimi, hayat tabloları, sigorta sözleşmeleri sigorta mevzuatı, hayat sigortacılığı, hayat dışı sigortacılık, sigorta istatistiği gibi dersler okutulmakta ve bir proje çalışması yaptırılmaktadır.

Gereken Nitelikler

Sigortacılık programında okumak isteyenlerin matematik, istatistik ve ekonomi konularına ilgili ve bu alanda başarılı, insanlarla iyi ilişki kurabilen, dikkatli sabırlı kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Sigortacılık progr***** bitirenlere “Sigortacı” unvanı verilir.

Sigortacılar, kendilerini veya mallarını sigorta ettirmek isteyen müşterilerle görüşürler. Sigorta edilecek kişi veya malların özelliklerine göre müşterilerin ödemeleri gereken sigorta primlerini belirler.

Çalışma Alanları

Sigortacılık progr***** bitirenler sigorta şirketlerinde ve sosyal güvenlik kuruluşlarında görev alabilirler
 
Sağlık Memurluğu

Programın Amacı

Sağlık memurluğu progr*****n amacı, insanların sağlık sorunlarını çözmede yardımcı olacak insan gücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Sağlık memurluğu programında anatomi, fizyoloji, biyokimya, istatistik, mikrobiyoloji, parazitoloji, psikoloji, kişiler arası ilişkiler, iç hastalıkları ve bakımı, cerrahi hastalıklar ve bakımı, bulaşıcı hastalıklar ve bakımı halk sağlığı ve bakımı, gibi dersler okutulmakta, klinikte uygulama yaptırılmaktadır.

Gereken Nitelikler

Sağlık memurluğu programında okumak isteyenlerin biyolojiye ilgili ve bu alanda başarılı, insanlara yardım etmekten hoşlanan ve insanlarla iyi iletişim kurabilen, bedence sağlam, dayanıklı, sabırlı, sorumlu ve dikkatli kimseler olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Sağlık memurluğu progr***** bitirenlere “Sağlık Memuru” unvanı verilir.

Sağlık memurları hekimlerle işbirliği halinde çalışırlar. Hastanın ameliyata hazırlanması, ameliyat sonrası bakımı, hekimin yönergesi doğrultusunda ilaç veya oksijen uygulamalarının yapılması, tanı ve tedavi için kullanılan araç-gereç ve ilaçların hazırlanması, hastaların hekim tarafından belirlenen tedavi planının uygulanması gibi işler sağlık memurlarının görevlerindendir. Çalışma saatleri değişik olup vardiyalı çalışma ve nöbete kalma söz konusudur.

Çalışma Alanları

Sağlık memurları özel ve resmi hastanelerde, dispanserlerde sağlık ocaklarında, ana-çocuk sağlığı merkezlerinde, günlük bakım ve uzun süreli hasta bakım merkezlerinde, ilkyardım merkezlerinde görev
 
Sosyoloji


Programın Amacı

Sosyoloji progr*****n amacı, toplumsal kurumlar, bunların kökeni, gelişmesi, işlevi ve birbirleriyle ilişkileri konusunda çalışacak elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Sosyoloji bölümünde genel sosyoloji ve metodoloji, kurumlar sosyolojisi, uygulamalı sosyoloji, sosyometri, sosyoloji tarihi, sosyal değişme, köy sosyolojisi, psikoloji, felsefe, ekonomi, hukuk, bilgisayar, istatistik ve yöntembilim dersleri okutulur.

Gereken Nitelikler

Sosyoloji alanında çalışmak isteyenlerin iyi bir gözlemci olmaları, araştırma verilerini yorumlayabilmek için soyut ve analitik düşünme ve düşüncelerini söz ve yazı ile aktarabilme yeteneklerine sahip olmaları gerekir. Sosyoloji programına girmek isteyen bir kimsenin, sosyoloji yanında Türkçe, tarih, coğrafya, felsefe ve psikolojiye ağırlık vermesi gerekir. Ayrıca, çağımızda birçok sosyal bilimlerde olduğu gibi sosyolojik yöntemleri uygulamak için de matematik gerekmektedir. Bu nedenle sosyolojide yetişmek isteyen bir kimsenin matematiğe de önem vermesi ve bu alanda bilgi sahibi olması zorunlu görünmektedir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Sosyoloji bölümünü bitirenler "Sosyolog" unvanı ile görev yapmaktadırlar.

Sosyologlar, toplumda, grup yaşantısı sonucu ortaya çıkan sosyal ilişkileri, toplumsal kurumların kökenini ve gelişimlerini belirleyen ilke ve kuralları, tarihsel belgeleri inceleyerek, gözlem ve görüşme gibi yöntemlerle sahada araştırmalar yaparak ortaya çıkarmaya çalışırlar; eğitimciler, yasa koyucular ve planlama uzmanları için toplum yapısı hakkında bilgi toplar ve bunları yorumlarlar.

Sosyologlar, aile, suçluluk, nüfusbilim (demografya), endüstri ve tarım sorunları, köy-kent yerleşmeleri, sosyal ekoloji, siyaset ve hukuk sosyolojisi gibi alanlarda uzmanlaşabilirler

Çalışma Alanları

Ülkemizde sosyologlar üniversitelerde öğretim üyesi olarak ve DPT, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Orman, Tarım ve Köy İşleri Bakanlıkları, TRT ve kamu iktisadi kuruluşlarında uzman, danışman ve araştırmacı olarak çalışmaktadırlar. Türkiye gibi hızlı bir toplumsal değişme ve gelişme sürecinde bulunan bir ülkede, toplum planlaması ve yapılan hizmetlerin sonuçlarının izlenmesi için sosyologların çalışmalarına gereksinme vardır ve bu giderek daha iyi anlaşılmaktadır.

Sosyoloji bölümü öğrencileri, 16 kredi felsefe ve 16 kredi psikoloji ve 8 kredi mantık alanından ders aldıkları ve Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Progr***** tamamladıkları takdirde, orta dereceli okullara felsefe grubu öğretmeni olarak atanabilirler
 
Tarih Öğretmenliği

Programın Amacı

Tarih öğretmenliği progr*****n amacı ortaöğretim okullarında tarih konusunda eğitim yapacak öğretmenleri yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Tarih öğretmenliği programında Türk dili,İslamiyet’ten önce Türk tarihi, eskiçağ tarihi, Osmanlı tarihi, doğu Avrupa Türk kavimleri, Türkiye coğrafyası, ülkeler coğrafyası, Türk devletleri, Türk kültür tarihi gibi alan dersleri okutulur.

Ayrıca program boyunca, eğitim psikolojisi, genel öğretim metotları, özel öğretim metotları,ölçme-değerlendirme ve rehberlik gibi, öğretmenlik meslek bilgisi veren dersler de okutulur.

Gereken Nitelikler

Tarih öğretmeni olmak isteyenlerin sosyal bilimler alanlarında başarılı, tarih ve sosyolojiye ilgi duyan, kimseler olmaları gerekir.

Düşüncelerini başkalarına etkili bir biçimde aktarabilme, başkaları ile iyi iletişim kurabilme, iyi bir öğrenme ortamı sağlayabilme, kendini ve çevresindekileri geliştirme çabasında olma da tarih öğretmenlerinde aranan özelliklerdir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Tarih öğretmenliği progr***** bitirenlere “Tarih Öğretmeni” unvanı verilir.

Tarih öğretmeni görev yaptığı okulda öğrencilere Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan öğretim programları çerçevesinde alanı ile ilgili bilgi, beceri ve tutumlar kazandırır. Bunun için uygun öğrenme ortamları hazırlar, öğrencilerinin başarılarını değerlendirir ve başarıyı artırıcı önlemler alır, mesleğindeki gelişmeleri izler ve bunların öğretim programlarına yansıtılmasına çalışır.

Çalışma Alanları

Tarih öğretmenleri resmi ve özel liselerde, dershanelerde öğretmen olarak çalışma olanağına sahiptirler
 
Geri
Üst