0
EXE RANK
Lєυтηαηт `
Fexe Kullanıcısı
Merhaba,
Sektörde edindiğim nacizane bilgilerim doğrultusunda geniş bir tanımı bulunmayan jenerik domain tanımını biraz daha açmaya ve anlatmaya çalıştım. İlk uzun makalem olup kendi sitemden alıntıdır...
İngilizce Generic kelimesinde Türkçeye geçen bu kelime, İngilizce anlamı olarak kendi cinsine has demektir. Terim anlamı olarak ise reklamlarda karşılaşıtğımız Selpak, Uhu gibi akılda kalıcı ve markayla özdeşleşmiş ticari ürünlere verilen addır. Reklam sektöründe Jenerik marka buna denir.
Domain dünyasında jenerik, her zaman tartışılagelen bir ifade olmuştur sebebi ise malumdur. Gerçekten jenerik olan bir domani her zaman muadillerine göre 10-15 kimi zamansa 50-60 kat değerli olabilmektedir. Peki nedir bu jenerik?
Jenerik domain internet kullanıcısının zorlanmadan aklında tutabileceği, gerçek hayatta kulanılan nesnelere çağrı yapan ve görsel-düşünsel olarak website ile fikir bağı kurarak bireyin zihninde şekillenen markadır.
Mesela çoğumuzun bildiği Timsah.com bir jenerik domaindir. Video sitesi olmasına, timsahla hiçbir alakası olmamasına rağmen kullandığı slogan olan video ile beslenir ve timsahın renklerini andıran yeşil tonları seçmesi bu domaini bizim unutmamızı çok zorlaştırmıştır. Yani timsah.com’a giren ve bir müddet de olsa zaman geçiren kimse bu siteyi unutmaz. Fakat sitenin adı turkfilmvideo.com olsaydı bu domainin aklımızda kalma olasılığı çok düşük olacaktı. Çünkü dikkatimiz video sitesi olduğunu bildiğimiz için video kelimesinde yoğunlaşacak, ve üç kelimenin yerlerini hatılayamayacağız. filmturkvideo, turkvideofilm yada videofilmturk gibi varyantları hatırlıyor olabileceğiz. Örnekte gördüğümüz gibi timsahın videoyla görünen hiçbir alakası olmamasına rağmen bu domain kafamızda videoyla özdeşleşmesine karşın turkfilmvideo aklımızda kalmaz ve unuturuz.
Jenerik domainin nesne ismi olması gündelik hayattan bir cisimle kendini somutlaştırması önemlidir, örnekte video ile timsahı beynimiz nasıl eşleştirdiyse. Kavun.com adında bir mizah sitesi kurarsanız kavun ve mizahta akılda özdeşlecektir. Jenerik isimin illa da hayvan, meyve gibi şeyler olmasına gerek yoktur. Mesela yorgan.com da tek kelime akılda kalıcı bir isimdir, kavun.com’a göre kullanım alanı kısıtla olsa da değişik projeler için kullanılabilir.
Genel hatlarıyla bir domainin jenerik olmasını için bildiğimiz bir kelim kullandığımız bir nesneyi bize çağrıştıran gerçek hayatla gördüğümüz siteyi somutlayan ve anlamlandıran isimlerdir.
Bu isimlerin en çok aklımızda kalan ve ilk akla gelen uzantı olan .com olması, domainin hafızamızda yer edinmesi çok önemlidir. Fakat bu demek değildir ki .net ve .org uzantıları jenerik değildir. Sadece akla kazınması daha zordur. Fakat bunu başarabilmiş siteler de mevcuttur, turk.net’i hepimiz biliriz yada guncel.net isimleri.
Yani uzantı önemlidir ama .com olmaması jenerik olmadığı anlamına gelmez.
Bir diğer özellik ise jenerik isimleri yalın olması çok önemlidir. Mesela oyun.com ve oyunlar.com arasında bir değerlendirme yaparsak oyunlar.com da oyun.com’dan aşağı kalır bir domain olmasa da jenerik değildir. Oyunlar.com ismi oyun.com olarak da akılda kalabilir, hafızamız kelimelerin eklerini akılda tutma konusunda iyi değildir. Yada bir başka örnek turkticaret.net iki kelimeden oluşan domainlere çok sık rastların ….forum.com ……portal.com ….emlak.com gibi isimler internette çok sık karşılaşılan isimlerdir. Bu domainler jenerik değildir. Turkticaret’i ele alırsak ticaret.net ve turk.net ayrı ayrı jenerik isimlerdir fakat terimleşmiş ve güncel hayatla bağlantısı bulunan turkticaret isminde bellekte yer etmiş bir olgu yoktur. Yalınlık konusunun istisnaları tabii ki vardır ama bu da genel kuralımız olan “hayatımızdaki bir olguya yada nesneyle bağlantı kurma” prensibimize aykırı değildir. Mesela oyun.com jeneriktir ve oyuncu.com da jeneriktir neden mi? Oyuncu kelimesi gündelik hayatta sık kullandığımız ve tek başına, müstakil bir anlam ifade eden sözcüktür. Aynı şekilde emlak.com ve emlakci.com’u da düşenebiliriz. Emlakci.com tamamen farklı bir konsepti ifade eden, belki bir emlakçı rehberi olabilecek domaindir, gayet anlamlı ve somuttur. Ama arabaci.com için aynı şeyi söylebilirmiyiz kanımca söylemeyiz, çünkü arabacı ismi hayatımızda az kullandığımız araba satan kişi için de çok daha az kullandığımız bir kelimedir. Jenerik adlara meyve, hayvan, bitki, eşya isimlerinin yanısıra en güzel örneklerden biri de şehir ve belde isimleridir. Bu isimler yörenin insanını aklında kalıcı ve somuttur.
Belki maddeleştirmek zor olacak ama en temel prensibimiz olan; Gerçek hayatla bağlantı kurma
Genelde Yalın (istisnaları belirttik) ve akılda kalıcı olma
Tek kelime olma (tabii ki birleşik isimler istisnadır)
.COM uzantısı ilk akılda kalandır.
Kaynak Gazetea.com
Sektörde edindiğim nacizane bilgilerim doğrultusunda geniş bir tanımı bulunmayan jenerik domain tanımını biraz daha açmaya ve anlatmaya çalıştım. İlk uzun makalem olup kendi sitemden alıntıdır...
İngilizce Generic kelimesinde Türkçeye geçen bu kelime, İngilizce anlamı olarak kendi cinsine has demektir. Terim anlamı olarak ise reklamlarda karşılaşıtğımız Selpak, Uhu gibi akılda kalıcı ve markayla özdeşleşmiş ticari ürünlere verilen addır. Reklam sektöründe Jenerik marka buna denir.
Domain dünyasında jenerik, her zaman tartışılagelen bir ifade olmuştur sebebi ise malumdur. Gerçekten jenerik olan bir domani her zaman muadillerine göre 10-15 kimi zamansa 50-60 kat değerli olabilmektedir. Peki nedir bu jenerik?
Jenerik domain internet kullanıcısının zorlanmadan aklında tutabileceği, gerçek hayatta kulanılan nesnelere çağrı yapan ve görsel-düşünsel olarak website ile fikir bağı kurarak bireyin zihninde şekillenen markadır.
Mesela çoğumuzun bildiği Timsah.com bir jenerik domaindir. Video sitesi olmasına, timsahla hiçbir alakası olmamasına rağmen kullandığı slogan olan video ile beslenir ve timsahın renklerini andıran yeşil tonları seçmesi bu domaini bizim unutmamızı çok zorlaştırmıştır. Yani timsah.com’a giren ve bir müddet de olsa zaman geçiren kimse bu siteyi unutmaz. Fakat sitenin adı turkfilmvideo.com olsaydı bu domainin aklımızda kalma olasılığı çok düşük olacaktı. Çünkü dikkatimiz video sitesi olduğunu bildiğimiz için video kelimesinde yoğunlaşacak, ve üç kelimenin yerlerini hatılayamayacağız. filmturkvideo, turkvideofilm yada videofilmturk gibi varyantları hatırlıyor olabileceğiz. Örnekte gördüğümüz gibi timsahın videoyla görünen hiçbir alakası olmamasına rağmen bu domain kafamızda videoyla özdeşleşmesine karşın turkfilmvideo aklımızda kalmaz ve unuturuz.
Jenerik domainin nesne ismi olması gündelik hayattan bir cisimle kendini somutlaştırması önemlidir, örnekte video ile timsahı beynimiz nasıl eşleştirdiyse. Kavun.com adında bir mizah sitesi kurarsanız kavun ve mizahta akılda özdeşlecektir. Jenerik isimin illa da hayvan, meyve gibi şeyler olmasına gerek yoktur. Mesela yorgan.com da tek kelime akılda kalıcı bir isimdir, kavun.com’a göre kullanım alanı kısıtla olsa da değişik projeler için kullanılabilir.
Genel hatlarıyla bir domainin jenerik olmasını için bildiğimiz bir kelim kullandığımız bir nesneyi bize çağrıştıran gerçek hayatla gördüğümüz siteyi somutlayan ve anlamlandıran isimlerdir.
Bu isimlerin en çok aklımızda kalan ve ilk akla gelen uzantı olan .com olması, domainin hafızamızda yer edinmesi çok önemlidir. Fakat bu demek değildir ki .net ve .org uzantıları jenerik değildir. Sadece akla kazınması daha zordur. Fakat bunu başarabilmiş siteler de mevcuttur, turk.net’i hepimiz biliriz yada guncel.net isimleri.
Yani uzantı önemlidir ama .com olmaması jenerik olmadığı anlamına gelmez.
Bir diğer özellik ise jenerik isimleri yalın olması çok önemlidir. Mesela oyun.com ve oyunlar.com arasında bir değerlendirme yaparsak oyunlar.com da oyun.com’dan aşağı kalır bir domain olmasa da jenerik değildir. Oyunlar.com ismi oyun.com olarak da akılda kalabilir, hafızamız kelimelerin eklerini akılda tutma konusunda iyi değildir. Yada bir başka örnek turkticaret.net iki kelimeden oluşan domainlere çok sık rastların ….forum.com ……portal.com ….emlak.com gibi isimler internette çok sık karşılaşılan isimlerdir. Bu domainler jenerik değildir. Turkticaret’i ele alırsak ticaret.net ve turk.net ayrı ayrı jenerik isimlerdir fakat terimleşmiş ve güncel hayatla bağlantısı bulunan turkticaret isminde bellekte yer etmiş bir olgu yoktur. Yalınlık konusunun istisnaları tabii ki vardır ama bu da genel kuralımız olan “hayatımızdaki bir olguya yada nesneyle bağlantı kurma” prensibimize aykırı değildir. Mesela oyun.com jeneriktir ve oyuncu.com da jeneriktir neden mi? Oyuncu kelimesi gündelik hayatta sık kullandığımız ve tek başına, müstakil bir anlam ifade eden sözcüktür. Aynı şekilde emlak.com ve emlakci.com’u da düşenebiliriz. Emlakci.com tamamen farklı bir konsepti ifade eden, belki bir emlakçı rehberi olabilecek domaindir, gayet anlamlı ve somuttur. Ama arabaci.com için aynı şeyi söylebilirmiyiz kanımca söylemeyiz, çünkü arabacı ismi hayatımızda az kullandığımız araba satan kişi için de çok daha az kullandığımız bir kelimedir. Jenerik adlara meyve, hayvan, bitki, eşya isimlerinin yanısıra en güzel örneklerden biri de şehir ve belde isimleridir. Bu isimler yörenin insanını aklında kalıcı ve somuttur.
Belki maddeleştirmek zor olacak ama en temel prensibimiz olan; Gerçek hayatla bağlantı kurma
Genelde Yalın (istisnaları belirttik) ve akılda kalıcı olma
Tek kelime olma (tabii ki birleşik isimler istisnadır)
.COM uzantısı ilk akılda kalandır.
Kaynak Gazetea.com