Veliaht Abdülmecit'in Ankara'ya Davet Edilmesi Meselesi

20
EXE RANK

OttoMaNs* ;яeiz

Fexe Kullanıcısı
Puanları 0
Çözümler 0
Katılım
20 Şub 2011
Mesajlar
32,869
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Web sitesi
www.netbilgini.com
OttoMaNs* ;яeiz
ÖZET

Mütareke döneminde hiçbir Osmanlı hanedanlık mensubu Kurtuluş Savaşı yanında yer almadığı gibi, vatansever bir davranış içinde de bulunmamıştır. Veliaht Abdülmecit, Mehmet Vahdettin ve Damat Ferit ile mücadelesi için Kemalist hareketi kullanmaya, Kemal Atatürk de Veliaht ile Damat Ferit ve Padişah Vahdettin arasındaki bu gerginliklerden yararlanmaya çalışmıştır. Bu hareketiyle Kemal Atatürk, hem Osmanlı Sarayı içinde bir çatlak açmaya, hem de Anadolu halkı için manevî bir dayanak bulmaya çalışmıştır. Ancak Veliaht 'ın kararsız ve güvenilmez hareketleri nedeniyle bu gayretinden vazgeçmiş, Onun yerine Şeyh Sünusî 'nin manevî misyonunu koymuş ve bu misyonu Hilâfet 'in kaldırılmasına kadar devam ettirmiştir. Kemal Atatürk ile Abdülmecit arasındaki bu gayri-resmî ilişkiler, zamanında kamuoyuna yansımış, başta İngilizler olmak üzere, İtilâf güçleri tarafından da dikkatle izlenmiştir.

Anahtar Kelimeler
Veliaht Abdülmecit Efendi, Atatürk, Hilâfet, Saltanat, Şeyh Sünusî.

HEIR ABDÜLMECİT 'S MATTER OF INVITATION TO ANKARA

ABSTRACT

No member of the Otoman Dynasty have neither supported or taken part in Turkish Independence War nor behaved in a patriotic way. While the heir to the throne, Abdülmecit, had been trying to take advantage of Kemalist movement for his struggle against Damat Ferit and Mehmet Vahdettin; Kemal Atatürk had tried to make use of this clash between Abdülmecit versus Damat Ferit and Vahdettin. While doing that, Kemal Atatürk aimed to form a ***** and confusion in the Ottoman Palace which would result in a moral support from the Anatolian people. However, Heir Abdülmecit 's indecisive and untrustworthy pattern of behaviour made Kemal Atatürk give up the idea. Instead, he equipped Sheikh Sunusi with a moral mission and he preserved this mission until the obolishment of Caliphate. This unofficial relation between Kemal Atatürk and Abdülmecit had been learned by the public by time and also been carefully observed by the Allied Powers, especially the English.

Key Words
Heir Abdülmecit Efendi, Atatürk, Caliphate, Sultanate, Sheikh Sunusi

Giriş

Bazı yazarlar, son elli yıldır, Türk Kurtuluş Savaşı gelişmeleri içinde Osmanlı Padişahı 'nın ve hanedanının da olumlu katkılarının olduğunu belirterek, modern Türkiye 'nin kuruluşunu Osmanlı tarihinin bir devamı gibi göstermek istemişlerdir. Bunlara son dönem Osmanlı Sarayı 'nda hizmet görmüş ve hanedana yakın kişilerin anıları da eklenince, Kemalist hareketin Ulusal Kurtuluş Savaşı mücadelesi sorgulanmaya başlamıştır. Bu sorgulama bir süre sonra Mütareke dönemi ve sonrası iktidarda bulunan Osmanlı Padişahı ile soyuna iade-i itibar edilerek onların da Kemalistler kadar ,vatansever ” oldukları tezleri ortaya atılmaya, Mustafa Kemal Atatürk 'ün devrimci değil evrimci bir kişilikte olduğu ve O 'na, son dönem ıslahatçı paşalarına benzer bir konum verilmeye kadar varmıştır. Bu söylem içinde Mustafa Kemal Atatürk 'ün Ulusal Kurtuluş Savaşı 'nın olağanüstü koşullarında Veliaht Abdülmecit ile ilişkisi ve Veliaht 'ın gerçek bir ,vatansever ” olduğu yönündeki tezlerin önemli bir konumu vardır.

Bu konu doğrudan doğruya Kemal Atatürk 'ün liderlik şahsiyeti ve Kurtuluş Savaşı stratejisiyle ilgilidir. Atatürk, gerek Mütareke devrinde İstanbul 'daki çalışmalarında, gerekse Anadolu 'ya geçtikten sonra Ulusal Kurtuluş Savaşı 'nda ,geniş cephe ” taktiğiyle hareket etmiştir. Yani, bütün çevrelerle görüşerek kurtuluş olanaklarını araştırıp tanımış, sonra da bunları kurtuluş yolunda kullanmaya çalışmıştır. Prof. Taner Timur 'un isabetli şekilde belirttiği üzere, İttihatçılar 'dan İtilâfçılar 'a kadar geniş bir çevreyle görüşmesi, Atatürk 'ün, kimlerle hangi koşullarda işbirliği yapılabileceğini saptamak amacına yöneliktir. Atatürk 'ün, Mütareke İstanbulu 'ndaki bu yöndeki faaliyetlerini anlatırken, ,temas ettiklerim arasında eski İttihatçılar 'dan, yahut İtilâfçılar 'dan, düşman kuvvetleri ile beraber çalışanlarından birçok kimseler vardı. Her biri ile bir başka türlü görüşüyordum #8230; ” sözü buna önemli bir kanıttır1.

Bu makalenin konusu, Mustafa Kemal Atatürk 'ün Kurtuluş Savaşı yıllarında Osmanlı yönetimine bakış açısını ve Osmanlı hanedanlık mensuplarıyla ilişkisini irdelemektir. Bunlar içinde en tartışmalısı Osmanlı tahtının veliahtı Abdülmecit Efendi ile Ulusal Kurtuluş Savaşı 'nın lideri TBMM başkanı Mustafa Kemal Atatürk arasındaki ilişkidir. Bu makalede, Veliaht Abdülmecit Efendi 'nin Anadolu 'daki Kemalist hareket ile Türk Kurtuluş Savaşı 'na bakış açısının yanısıra Kemalist hareketin Osmanlı Sarayı ve hanedanıyla, özellikle Veliaht 'la ilişkilerinin niteliklerini tarihsel kanıtlara/belgelere dayalı ve bilimsel şekilde ortaya koyarak yakın tarihimizin spekülasyona maruz kalan önemli bir konusunu aydınlatmaya çalıştık.

Kemalist Hareket Açısından Abdülmecit Efendinin İşlevleri

Birinci Dünya Savaşı sonunda monarşik düzenlerin yerine demokratik yönetimler kurulmaya başlamıştır. Örneğin, barış sürecinde Avusturya-Macaristan İmparatoru Karl 'ın tahttan feragat etmesi ve ardından Avusturya ve Macaristan cumhuriyetlerinin kurulması buna örnektir. Alman Kayzeri II. Wilhelm de Birinci Dünya Savaşı 'nın sonundaki mütareke görüşmeleri sırasında, Veliaht 'la birlikte tahtından feragat etmiş (9 Kasım) ve Hollanda 'ya sığınmıştır (10 Kasım 1918). Bu önemli gelişme, Alman Hükûmeti 'nin 5 Ekim 'de Amerikan Hükûmeti 'ne mütareke talebinde bulunması, mütareke ve barış için şartlar arasında Alman İmparatoru 'nun tahtından feragat etmesini istemesi ile başlamış ve Almanya 'da monarşinin ortadan kalkmasını beraberinde getirmiştir. Daha önemlisi, bu bir aylık zaman zarfında başlıca Alman siyasal partilerinin Alman İmparatoru 'nu siyasal hayatın dışına atmak istemeleridir2. Osmanlı siyasal partileri ise Padişah ve Saray dışında bir seçenek göremiyorlar, Padişah ve Saray da çoğu zaman yabancı güçlere dayanmak zorunda kalıyordu. Daha ilginci, Osmanlı Padişahı 'nın ve hanedanlık mensuplarının işgalci güçlerle işbirliği yapmasıdır3.

M. Kemal Atatürk, İstanbul 'da bulunduğu altı aylık zaman zarfında altı defa Padişah Vahdettin 'le görüşmüş, fakat vatanın kurtuluşuna ilişkin bir izlenim edinmemişti. Üstelik, Padişah 'ın İngiliz yanlısı bir eğilim içinde olduğunu anlamıştı. Atatürk, Anadolu 'ya geçtikten sonraki dönemde Ulusal Kurtuluş Savaşı 'nı yürütürken, geniş cephe stratejisi çerçevesinde Osmanlı hanedanı ve İslâm uleması ile yakın temaslar kurmuştur. Bu temaslar, gerek Abdülmecit Efendi-Mustafa Kemal ilişkisinde, gerek Ömer Faruk 'un Anadolu hareketine sempatik yaklaşımında, gerekse Şeyh Sünusî 'nin bu hareketin âdeta imamlığını üstlenmesi4 işlerinde olduğu gibi kimi zaman işbirliği boyutunu kazanmıştır. Bu hanedan mensuplarının ülke ve ulus işlerine Padişah Vahdettin 'den farklı bir bakış içinde oldukları görülmektedir. Abdülmecit Efendi 'nin 16 Temmuz 1919 tarihli lâyihası buna güzel bir örnektir.

Abdülmecit Efendinin bu lâyihası esas olarak Damat Ferit ve hükûmetinin Anadolu 'daki Kuvva-yı Milliye hareketi karşısında yapıcı bir icraatta bulunamadığı ve devam etmekte olan Paris Barış Konferansı karşısında alınması gerekli genel önlemlere ilişkindir. Bu lâyihanın geniş bir özeti şöyledir5: Abdülmecit Efendi, Kuvva-yı Milliye hareketini, ,Celâliler devrini andıran şekavet ”e benzetir ve bunun karşısında Damat Ferit 'in aciz durumda kaldığını belirtir (Bu yargı Abdülmecit 'in ne kadar ulusçu ne kadar hanedancı olduğunu belirtir bir söylemdir). Damat Ferit 'in Barış Konferansı karşısındaki tutumunu, özellikle konferansa sunduğu muhtırayı devlet ve millet açısından zararlı bulan Abdülmecit, lâyihasının sonunda alınması gereken önlemleri yedi madde halinde sıralamıştır. Birinci maddede siyasî partiler ve düşünceler karşısında Hilâfet ve Saltanat mak*****n tarafsız kalması istenmektedir (Bununla dolaylı olarak Vahdettin 'in Hürriyet ve İtilâf Fırkası ile ilişkisine dokunuluyor). Beşinci maddede bütün ülkede bir genel af ilân edilmesi ve altıncıda, ,Anadolu 'da teşekkül eden cemiyetlerin metalibatını tetkik edip ”, duruma göre genel menfaate elverişli ve yararlı olanların kabul ve icrası teklif ediliyordu. Yedinci maddede ise ,millet-i islâmiyeyi bir kitle-i vahide haline getirmek ve bütün cihana yek emel yek menfaat ” bir millet olarak görünmek.

Son olarak da, ,Bu nukat-ı mühimmenin (önemli noktaların) icrasında edilecek tekâsül (ilgisizlik) hafazanallah (Allah korusun) felâket-i âzimeye (büyük felakete) sebep olacağını zatı hümayunlarından hafi (gizli) tutmak bir ihanet olacağından bihasbel vazife (vazife gereği) arzına cür 'etyab oluyorum (cesaret ediyorum). Olbapta ” demiştir. Bu haliyle bu lâyiha, Osmanlı geleneksel Saray siyaseti çerçevesinde nazik bir eleştiriden ibarettir. Ulus ve vatan yararına bir metin değildir; çünkü Saray içinde ve gizli kalması istenmiştir. Bunu kamuoyuna yansıtanlar Saray 'da ve Babıâli 'de bir çatlak açmak isteyen çevreler, yani Kemalistlerdir.

İngiliz istihbarat servisi raporlarında Veliaht Abdülmecit 'in, Mütareke 'den itibaren hayli göz önünde olduğu, milliyetçi (Kemalist) hareketten büyük ölçüde etkilendiği ve onların fikirlerine büyük sempati duyduğu belirtiliyordu6. İstanbul 'daki M.M. Gurubu elemanları da buna benzer bilgiler vermişlerdir. Örnekse, Hüsamettin Ertürk, Veliaht Abdülmecit 'in Anadolu 'ya geçmek isteğini ilk defa İzmir 'in Yunanlılar tarafından işgalinin ertesinde gösterdiğini ve hatta İstanbul 'daki Kemalistler ile temas bile kurduğunu belirtir7. Veliaht 'ın bu tepkisi, esas olarak İzmir 'in işgali karşısında Damat Ferit Hükûmeti 'nin kayıtsız kalmasına ve Osmanlı ile Müttefik güçler arasında imzalanacak barış anlaşmasının Türkler 'i, ,köle seviyesine indireceğine ” inanmış olmasından kaynaklanıyordu8. İngiliz Yüksek Komiseri Amiral Calthorpe, 17 Haziran 1919 tarihli bir telyazısında, Padişah 'ın, milliyetçilerin kendi tahtını tehdit eden entrikalarından büyük endişe duyduğunu belirterek, İstanbul 'da bulunan ulusal savaş yanlılarının Veliaht 'ı önderleri olmaya ikna ettiklerini önemle kaydediyordu9.

Bu nedenlerle, İstanbul 'da bulunan İngiliz işgal güçleri, Veliaht 'ın esas fikrini bizzat incelemek için harekete geçmişler ve birkaç defa Veliaht 'la görüşmüşlerdir. İstanbul 'daki İngiliz Yüksek Komiseri Amiral Webb bunun için Londra 'ya sunmak üzere hazırladığı 9 Ağustos 1919 tarihli raporda Veliaht Abdülmecit 'in ,güvenilmez ” bir karaktere sahip olabileceğini belirtiyordu10. Aynı dönemde kaleme alınan bir Fransız raporunda ise Veliaht 'ın ,kararsız ” bir kişilik yapısında olduğu söyleniyordu11. Veliaht Abdülmecit 'i yakından tanıdığını söyleyen Celâl Nuri (İleri) ise tutarlı ve dürüst bir insan olmadığını anlatıyordu12. İstanbul 'da bulunan İngiliz yetkilileri, Veliaht 'la yaptıkları doğrudan görüşmeler sonucunda onun Osmanlı 'nın geleneksel İngiliz politikası yanlısı olduğuna kanaat getirmişlerdi. Gerçekten de bu konuda Veliaht Abdülmecit 'le bir görüşme yapan baştercüman Andew Ryan, Veliaht 'ın, kendisini İngiliz yanlısı olarak göstermek ve bunu kanıtlamak için odalardan birinde asılı halde duran Lord Palmerston 'un resmini gösterdiğini kaydeder13. Gerçekte Abdülmecit Efendi, bütün Osmanlı hanedanlık mensupları gibi, kendi soyunun geleceğini düşünüyordu. Bu koşullar içinde herhangi şekilde yurtsever bir yaklaşım içinde değildi.
 
Bununla birlikte Veliaht Abdülmecit Efendinin düşünce ve yaşam biçimi açısından Fransız etkisi altında bulunuyordu. Şehzadeliğinden itibaren dünya politikasından ve fikir hareketlerinden haberdar olmak için Fransız postanesinde bir ,poste resrestante ” kiralayarak, ,Revue de Deux Mondes ”, ,Illustration ”, ,Temps ” gibi Fransız gazetelerini düzenli olarak izlemeye başlamıştı14. Mütareke yıllarında ise halk arasında etkide bulunmak amacıyla Cuma namazlarını zaman zaman halk arasında kılmaya özen göstermiştir. Ve gençlere yakın durarak onların desteğini almaya çalışmıştır. 23 Ocak 1920 'de, o zaman Zeynep Hanım konağında bulunan Darülfünun Konferans Salonunda düzenlenen Pierre Loti 'yi anma törenine Süleyman Nazif 'le birlikte katılmış ve burada Süleyman Nazif 'in Türkler 'i övücü konuşmasını orada ispatı vücut ederek sükûnetle dinlemiş ve bu hareketiyle bile dikkatleri üzerine çekmiştir15.

Abdülmecit Efendinin 16 Temmuz 1919 tarihli lâyihası kendi türünde bir ilk değildir. Abdülmecit, vatanın işgal edilmesi karşısında ilk tepkisini, İtilâf Devletleri donanmasının İstanbul 'a girdiği günün ertesinde (14 Kasım 1918) Vahdettin 'e bir mektup yazarak ifade etmiştir. Bu mektupta Abdülmecit, ,bu işgali bir an önce sona erdirmek için kuvvetli bir hükûmeti işbaşına getirmeyi ve bir Saltanat Şûrası toplayarak orada alınan kararların ittihaz edilmesini Hanedân-ı Âli Osman 'ın şerefi ve âtisi nâmına ” teklif ve tavsiye ediyordu16. Ayrıca Veliaht, Padişah Vahdettin 'e, hükûmetin zaafından bahseden çeşitli muhtıralar sunmuştur. Bu muhtıraların ilkini Padişah 'a sunması için 18 Ocak 1919 tarihinde Ali Fuad (Türkgeldi) 'a vermiştir. Bu muhtıra ile Abdülmecit Efendi bir ,Saltanat Şurası ” toplanmasını teklif ediyordu. Abdülmecit 'in bu muhtırası, ,ahvalin vahametini ve Heyet-i Vükelâ 'nın adem-i kifayetini beyan ile mudilât-ı umuru müzakere (önemli konuları görüşmek) için sarayı hümayunda bir Heyet-i Müşavere teşkili lüzumuna ve sulh için ne gibi istihzarat (hazırlıklar) icrası icap edeceğine ” dairdir17. 31 Mayıs 1919 tarihli ikinci muhtırasında Abdülmecit, muhtemel Barış Konferansı 'nda Osmanlı Hükûmeti 'ni temsil sorununa değinmiştir. Üçüncüsü ise Kurtuluş Savaşı ve Damat Ferit 'e ilişkin ve en meşhuru olup 16 Temmuz 1919 tarihlidir18.

Bütün bunlara ilâveten, Veliaht Abdülmecit Efendi, 12 Haziran 1919 tarihinde Padişah Mehmet Vahdettin 'e bir mektup göndererek, İtilâf devletleri tarafından Osmanlı Hükûmeti 'ne sunulan barış şartlarının Türkiye için ,idam fermanı ” anlamına geldiğini, İstanbul 'un doğal sınırlarını tahrip ettiğini belirtiyor; Padişah Vahdettin 'den, Müttefiklere, ,bu şartlar altında Saltanat ve Hilâfet görevlerini yerine getiremeyeceğini ifade etmesini ” ve İslâm âlemine bir beyanname neşrederek kurtuluşuna kadar ,Hilâfet mak*****n askıda olduğunu duyurmasını ” istiyor; ayrıca, Anadolu 'daki milliyetçiler ile İstanbul Hükûmeti arasındaki mücadelenin sona erdirilmesinde şehzadelerden faydalanılması ve Anadolu 'ya şehzadelerden birinin başkanlığında bir heyetin gönderilip tarafların yakınlaştırılması gerektiğini söylüyordu19. İngilizler 'in bu yazının tam metnini elde edebilmiş olmaları dikkat çekicidir. Veliaht Abdülmecit 'in Padişah Vahdettin 'e göndermiş olduğu 12 Haziran 1919 tarihli yazıyı bir ültimatom olarak değerlendiren Amiral Calthorpe 'a göre milliyetçiler (buna İttihat ve Terakki Cemiyeti kalıntıları da dahildi), Abdülmecit 'i kandırıp kendilerini sembolik baş yapmışlardı20.

İngiliz istihbarat teşkilâtı Kemalistler ile Abdülmecit ilişkisini o kadar tehlikeli bulmuşlardır ki, böyle bir ilişkinin olup olmadığını ilk önce kendileri kontrol etmeye çalışmışlar, bu amaçla birkaç defa Veliaht 'la bizzat görüşme yapmışlardı. Bundan tatmin olmayınca, daha doğrusu bu konudaki şüpheleri devam edince de meşhur ve mahir Hintli casusları Mustafa Sagir 'i bu işle yükümlü kılmışlardır. İngilizler, Mustafa Sagir 'le, Veliaht Abdülmecit başta olmak üzere Osmanlı şehzadeleri ile askerî paşaların hakikaten İngiliz dostu olup olmadıklarını, kimlerin İngiliz düşmanı olduğunu ortaya çıkarmak istemişlerdi. Mustafa Sagir bu amaçla Veliaht Abdülmecit 'le temas kurmuş, Abdülmecit 'in oğlu Ömer Faruk 'la Anadolu 'ya geçerek Kemalistler 'e katılmak isteğinde olduğunu bu sayede öğrenmiştir. Bu bilgileri Mustafa Sagir, İngilizler 'e, İngilizler de Vahdettin 'e aktarınca, Abdülmecit otuz sekiz gün göz hapsine alınmıştır21. İngiliz yetkililer ise bu gelişmelerin, İngilizler 'den değil, Damat Ferit ile çatışma içinde olan Veliaht 'tan kaynaklandığı izlenimini yansıtmaya çalışmışlardır22.

Abdülmecit Efendinin 16 Temmuz 1919 tarihli muhtırası Kemalist hareket açısından kendilerinin tanınması ve Osmanlı Sarayı ile İstanbul Hükûmeti içinde bir çatlak açılması açısından oldukça önemsenmiştir. Öyle ki, bu muhtıra, Kemalistler tarafından Erzurum 'da çıkarılan 21 Eylül 1919 tarihli Albayrak gazetesinde ve bunu müteakiben Trabzon gazetelerinde aynen yayınlanmıştır23. İstanbul 'daki milliyetçiler de bu muhtırayı haber alarak Sivas Kongresi Beyannamesi ile birlikte İsmail Hami Danişmend tarafından İstanbul 'da çıkarılan ,Memleket ” gazetesinin özel bir nüshasında bastırmışlardı. Memleket gazetesinin bu özel nüshasının Sivas Kongresi 'ne katılan İsmail Hami Danişmend 'in İstanbul 'a dönmesinden sonraki ilk günlerde yayınlandığı anlaşılmaktadır. Mazhar Bey 'in24 17 Eylül 'de Sivas 'a getirdiği bu muhtıra metni 21 Eylül tarihli İrade-i Milliye nüshasında da yayınlanmıştır25. Böylece, Abdülmecit 'in Vahdettin ile Damat Ferit karşıtı olduğunu duymayan kalmamıştı.
 
Geri
Üst