Peygamberimizin ve dört halifenin

15
EXE RANK

-AUXERRE. `

Fexe Kullanıcısı
Puanları 0
Çözümler 0
Katılım
1 Ara 2009
Mesajlar
15,286
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
-AUXERRE. `
PEYGAMBERİMİZİN HADİSLERİ YASAKLADIĞI SÖZLERİ VE DÖRT HALİFENİN BU KONUDAKİ TAVRI.

Allah’ın elçisinden sözlerini yazmak için izin istedik, bize izin vermedi.
Tirmizi, Es Sunan, K. İlm 11
“Kur'an'ın dışında benden işittiğiniz hiç bir şeyi yazmayın, her kim böyle bir şey yazdıysa onu imha etsin.” (Sahihu Müslim bi-Şerhi'n-Nevevi,18/129; Câmi'u Beyani'l-İlm ve Fadlihi I/63.)

Benden sonra, benim adıma söylenecek çok söz duyacaksınız, Bu sözleri KURAN İLE KARŞILAŞTIRINIZ ki, benim sözüm olup olmadığı hakkında delalete düşmeyesiniz. Her kim ki, ben söylemediğim halde bu sözü peygamber söyledi dese BUYURSUN KENDİNİ CEHENNEMDEKİ YERİNE HAZIRLASIN

Yine Ebû» Sa'îd el-Hudrî: “Hz. Peygamber(a.s.)'in kitabet konusunda bizlere izin vermesi için gayret ettik, ancak kabul etmedi.” (el-Muhaddisu'l-Fâsıl, 4/5. "el-İlmâ',28. Benzeri: Takyidul-İlm, 32-33.)

Ebû» Hureyre’nin (r.a.) şöyle dediği rivayet olunmuştur: “Bir gün biz hadis yazıyorken Resû»lullah, (a.s.) yanımıza geldi ve: 'Bu yazdıklarınız nedir?' diye sordu. Biz de: 'Sizden işitmiş olduğumuz hadislerdir dedik. Bunun üzerine Hz. Peygamber: 'Allah'ın kitabı haricinde kitap mı (istiyorsunuz) ? Bilir misiniz? Sizden önceki milletler, ancak Allah Teâlâ'mn kitabına rağmen yazmış oldukları kitaplardan dolayı sapmışlardır' dedi. (Takyidu'l-İlm, 34)

Yukarıda ki sözlerin peygamberimize ait olduğu rivayet edilirken, bunun tam tersi olan, hadis yazımına izin verdiğini rivayet ettikleri hadislerde vardır. Buda gösteriyor ki rivayetlere göre iman etmek bizleri Rabbe değil, bir bilinmeyene doğru sürükleyecektir. Şimdi her ihtimali düşünelim acaba peygamberimiz hadis yazımına izin vermiş midir yasaklamış mıdır? Bu soruyu Kur’ana sorduğumuzda peygamberimizin bizlere kur’an ile hükmetme görevi aldığını görüyoruz. Hatta o devrin kur’anı yeterli görmeyenlere, eski inançlarını devam ettirmek isteyenlere, karşınızda okunan kur’anı size indirmemiz yetmiyor mu diye kızması bizlerin sorumlu olduğumuz kitabın kur’an olduğunu birçok ayetinden anlıyoruz. Rahman bizlere kur’anın ipine sarılın, sizleri bu kitaptan hesaba çekeceğim demesi bunun en açık kanıtıdır.

Şimdi de başka açılardan olaya bakalım. Eğer peygamberimiz bizlerin kur’an hükümlerinden başka hükümlerden de sorumlu olduğumuzu söylemiş olsaydı, tıpkı kur’anı yazdırdığı gibi bu bilgileri de sizce sağlığında yazdırmaz mıydı? Elbette yazdırırdı, bu gerekli olsaydı Rabbimin yardımıyla bu kendisine hatırlatılırdı. Düşünün lütfen hâşâ peygamberimiz hata edip yazdırmadı da, 150–200 yıl sonra bu eksikliği, birileri gördü de mi yazdırdı? Bu duruma göre peygamberimizin hadis yazımını yasaklaması daha akılcı, mantıklı ve kur’ana daha uygun görünüyor. Şimdide yine bu düşünceye başka bir araştırma ile delil arayalım. Örneğin peygamberimize en yakınları olarak onun ölümünden sonra nasıl önlemler almış onları araştıralım. Bakın dört halife devrinde peygamberimizin yasağına uyma çabalarının devam edişini nasıl görüyoruz. Eğer peygamberimiz gerçekten hadis yazımını yasaklamasaydı böyle bir çaba içinde peygamberimizin en yakınları olur muydu sizce?

Hz.Ebu Bekir’in aldığı önlemler

Hz. Ebu Bekir, peygamberin vefatından sonra Müslümanları toplayarak şöyle demişti: “Sizler, Peygamberden hadis rivayet ediyorsunuz ve bu hadislerde ihtilafa düşüyorsunuz. Sizden sonrakiler ise daha fazla ihtilaf edecektir. Peygamberden hiçbir şey tahdis etmeyin. Size bir soru soran olursa, “Bilgimizle sizin aranızda Allah’ın kitabı var” deyin ve onun helal kıldığını helal, haram kıldığını haram kılın”

[Zehebi, “Teskiretu’l Huffaz, I, 2-3]
Hz. Ebu Bekir vefat ettiği gece bir hayli huzursuz olmuş ve uyuyamamış, bunun sebebini soran kızı Hz. Aişe’ye sebebinin hadisler olduğunu söylemiş, sabah olunca da evde mevcut olan bütün yazılı hadisleri getirtip yaktırmış.

[Zehebi, I, 5]
Hz.Ömer’ın aldığı önlemler

Hz. Ömer diğer şehirlerdeki sahabelere mektuplar yazarak ellerinde yazılı bulunan hadis mecmualarını yok etmelerini istedi.

[İbn Abdilberr, 108]

Hadisler Ömer döneminde çoğalmıştı. Ömer halktan beraberlerinde bulunan hadis sayfalarını getirmelerini istedi. Sonra bunların yakılmasını emrederek şunu söyledi: Kitap Ehli’nin Mişna’sı gibi Müslümanların Mişnası’dır bunlar.

[İbn Sad/Tabakat 5/140]

Hz. Ömer Irak’a yolcuğa giden arkadaşlarına şöyle demişti: “Siz öyle bir ülkeye gidiyorsunuz ki halkı arı uğultusu gibi Kur-an okur. Hadislerle onları meşgul etmeyiniz ve yollarını saptırmayınız.

[Hanbel, Kitabul Ilel 1/62-63]

Hz. Ömer şöyle der. “Ancak sizden önceki kavimleri hatırladım, onlar da kitaplar yazmışlardı ve Allah’ın Kitabı’nı bırakarak onlara sarılmışlardı. Allah’ın Kitabi’nı asla başka bir şeyle değiştirmem” başka bir rivayette “Ben yemin ederim ki, Allah’ın Kitab’nı hiçbir şeyle gölgelemem. ”

[El Hatip, Takyıdull İlm Sayfa 50; İbn Sad, Tabakat, 3/206]

Hz. Osman’ın aldığı önlemler

Hz. Osman çok hadis nakletmelerinden ötürü Ebu Hureyre’yi Devş dağlarına göndermekle, Kab’ı Kırede dağlarına göndermekle tehdit etmiştir.

[Tahzırul Havas 10b. ]


Hz. Ali’nin aldığı önlemler

Hz. Ali’den rivayet edildiğine göre o yanında yazılı sahifeler bulunan kimseleri, bunlara müracaat etmekten sakındırmış ve “Sizden önceki insanlar, Rabb’lerinin Kitabını terk ederek alimlerinin sözlerine uydukları için helak olmuşlardır” demiştir.

[İbn Abdilberr, 108]

6.Hz. Ayşe annemizin mücadelesi

•İbn Abbas’ın Allah’ın görülmesi hakkındaki rivayetine karşı çıkması. (Zerkeşi, IV Fasıl, 6. hadis)
•İbn. Ömer’ın “ailesinin ağlamasıyla ölünün azap çekeceğini” rivayetine karşı çıkması. (Zerkeşi, II. Fazıl, Hz. Ömer, 1. hadis)
•Ebu Hureyre’nin “Uğursuzluk üç şeydedir” rivayetine karşı çıkması. (Zerkeşi, VII Fasıl, Ebu Hureyre, 2. hadis)
•İbn Ömer’ın ölülerin işiteceğine dair rivayete karşı çıkması (Zerkeşi, V. Fasın, İbn Ömer, 10. hadis)

Hadis rivayet eden sahabelerin bundan vazgeçmeleri

Şeddad, İbni Abbas’a “Hz. Peygamber bir şey bıraktı mı? ” diye sordu. O da “Sadece Kuran’ın iki kapağı arasında olanları bıraktı” cevabını verdi.

[Buhari, K. Fezailul Kur-an 16; Müslim K. Fezailus Sahabe 30, 31; Ebu Davud K. Fiten 1, Tırmızı K. Fiten 43]

İbn Mesud elinde bir hadis sayfasıyla geldi. Sonra su isteyerek sayfaları sildi, sayfanın yakılmasını emretti ve şunu söyledi: “Allah kime bir hadis sayfasının yerini bildirirse ve o da beni bundan haberdar etmezse Allah’a yemin ederim ki, Hindistan’da dahi olsa onu arar bulur ve yok ederim.

[Ebu Reyye, Muhammedi Sünnetin Aydınlatılması, s. 27]



Oluşturulan notların yakılması/imha edilmesine dair;

Ebu Musa el Eşari’nin bir taraftarı, teşvik üzerine hocasının hadislerini yazmış; ancak o bunu öğrenince hepsini imha ettirmiş.

[İbn Sad, IV, 112]


Ubeyde b. Kays, kitaplarının yakılmasına veya başka türlü imha edilmesine, vasiyetinde yer vermişti.

[İbn Hanble, Ilel, I. 104]

Ömer, Şam’a geldiğinde Zeyd b. Sabit’in diyete dair sahifesini sorup getirtti ve onu parçaladı.

[İbn Hanbel, Ilel, I, 206]

Kur-an’ın öngörüsü;


45: 6 …Allah`tan ve ayetlerinden başka hangi hadise inanıyorlar?

12: 111 Bu, uydurma bir hadis değildir. Ancak kendinden önceki kitapların doğrulayıcısı, her şeyin detaylı açıklaması, inanan bir toplum için bir rehber ve rahmettir.

Yukarıdaki bilgilerde yine bizlere rivayetler yoluyla gelmiş sözlerdir. Doğruluğu konusunda hiç kimse garanti veremez. Bizlere düşen görev, söylenen tüm sözleri kur’an ile karşılaştırmak ve daha sonra kabul etmek olmalıdır. Allah a ulaşan yolun kur’andan geçtiğini söyleyen Rabbimin ayetlerine kör ve sağır olmayalım. Sizlere rehber, güneş ve gönül gözü olsun diye indirdim dediği KUR’ANI artık tozlu raflardan kaldırıp ona danışalım ve onu anlamaya çalışalım. Onu onaylayan, anlatan, örneklerle yaşamımıza aktaran peygamberimizin tüm sözlerini, ona iftira atan hurafe sözleri ayıklayıp daha sonra onlardan da faydalanalım. Rabbim doğrudan ve onun yolundan bizleri ayırmasın. Allah bizleri aklını kullanan, kendi aklıyla iman eden, kulları arasına bizleri alması dileklerimle. SAYGILARIMLA Haluk GÜMÜŞTABAK
 
Geri
Üst