1
EXE RANK
ѕту[ℓ`]α
Fexe Kullanıcısı
Türkiye’de motorlu araç sayısı 14 milyonu, sürücü sayısı da 20 milyonu aştı.
Son 10 yılda meydana gelen trafik kazalarında ise 45 bin 188 kişi öldü. Kaza sonrası yaralı takibinin yapılmaması nedeniyle de araştırmalara göre ölü sayısının 90 bini aştığı varsayılıyor. Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Araştırma Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İhsan Memiş, yayımlanan resmi raporlara göre, trafik ve yol güvenliği bilançosunun “ürkütücü boyutlara” ulaştığını belirtti, şu bilgileri verdi:
1.5 milyon yaralı
Son 10 yılda trafik kazalarında 45 bin 188 kişi hayatını kaybetti, 1,5 milyondan fazla kişi de yaralandı. Olay yeri sonrası yaralananların 30 gün takibi yapılmadığından daha sonra ölenlerin sayısı istatistiklere yansımıyor. Gerçek ölüm rak*****n 90 bini aştığı varsayılıyor.
m Trafik kazalarında yaralananların yüzde 15’i geçici, yüzde 5’i de daimi sakatlıkla hayatlarını sürdürmek zorunda kalıyor. Yapılan araştırmalara göre trafik kazalarının ülkemize verdiği maddi kayıpların boyutu 1 milyar 112 milyon liraya ulaşıyor. Kaybolan zaman ve katma değer ise bu hesabın içinde yok.
m Araç sayısı 2009 yılı itibariyle 14 milyonu, sürücü sayısı ise 20 milyonu aştı. Araç artış sayısı yıllık ortalama yüzde 4-6, sürücü sayısı ise yüzde 6-9 arasında artıyor. Böyle bir artış, riski daha da tetikliyor. Dünya Sağlık Örgütü raporlarına göre Türkiye, trafik kazalarında ölen 0-14 yaş grubu sıralamasında 5’inci sırada bulunuyor. Her gün onlarca aile trafik terörünü yaşıyor.
18 ayrı kuruluş
Karayolları Trafik Kanunu 1983’te çıkarıldı. Trafik ve yol güvenliği, tam 18 kuruluşa paylaştırılmış durumda. Yani görev yapmak yerine, bu alandan pay almak esası öne çıkmış, insan hayatı, riskin boyutu ve hızlı çözümler [FONT=Arial Black][COLOR=#0000ff]TBMM[/COLOR][/FONT]’de kanun yapılırken gözardı edilmiştir. Bu kuruluşların çoğuna bütçe, donanım ve yetki verilmesine karşın sorumluluk verilmemiştir.
m Koordinasyon görevi Emniyet Genel Müdürlüğü’ne verilirken, bu milli felaket karşısında ise sadece bir genel müdür yardımcısı görevlendirilmiştir. Kanunun 52’nci maddesi gereğince de tüm sorumluluk araç sürücülerine yüklenilmiştir. Kanunun 4’üncü maddesi ile oluşturulan üst ve alt kurullarla da insan hayatı hiçe sayılmıştır.
Yetkiler toplanmalı
Karayolları Trafik Kanunu’nda tüm yetki ve sorumluluk Ulaştırma ile İçişleri Bakanlığı’nda toplanmalı. Yolların yapımı, denetimi, ilk ve acil yardım dahil bir araya toplanarak hızlı çözüm, etkin sorumluluk sistemi içerisinde bütünleştirilmeli. Karayolları Trafik Kanunu’nun 52’nci maddesi yeniden düzenlenerek, sürücülerin yanında görevini yapmayan, imtiyaz tanıyan kurum ve kişilerin sorumlulukları da açıkça tanımlanmalı.
İlköğretim ve liselerdeki trafik dersi müfredatının yanında, ölümlü ve yaralamalı kazalara karışanlara verilen cezalar da artırılmalı. Bu cezalar da hiçbir şekilde ertelenmemeli ve para cezasına çevrilmemeli.
Son 10 yılda meydana gelen trafik kazalarında ise 45 bin 188 kişi öldü. Kaza sonrası yaralı takibinin yapılmaması nedeniyle de araştırmalara göre ölü sayısının 90 bini aştığı varsayılıyor. Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Araştırma Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İhsan Memiş, yayımlanan resmi raporlara göre, trafik ve yol güvenliği bilançosunun “ürkütücü boyutlara” ulaştığını belirtti, şu bilgileri verdi:
1.5 milyon yaralı
Son 10 yılda trafik kazalarında 45 bin 188 kişi hayatını kaybetti, 1,5 milyondan fazla kişi de yaralandı. Olay yeri sonrası yaralananların 30 gün takibi yapılmadığından daha sonra ölenlerin sayısı istatistiklere yansımıyor. Gerçek ölüm rak*****n 90 bini aştığı varsayılıyor.
m Trafik kazalarında yaralananların yüzde 15’i geçici, yüzde 5’i de daimi sakatlıkla hayatlarını sürdürmek zorunda kalıyor. Yapılan araştırmalara göre trafik kazalarının ülkemize verdiği maddi kayıpların boyutu 1 milyar 112 milyon liraya ulaşıyor. Kaybolan zaman ve katma değer ise bu hesabın içinde yok.
m Araç sayısı 2009 yılı itibariyle 14 milyonu, sürücü sayısı ise 20 milyonu aştı. Araç artış sayısı yıllık ortalama yüzde 4-6, sürücü sayısı ise yüzde 6-9 arasında artıyor. Böyle bir artış, riski daha da tetikliyor. Dünya Sağlık Örgütü raporlarına göre Türkiye, trafik kazalarında ölen 0-14 yaş grubu sıralamasında 5’inci sırada bulunuyor. Her gün onlarca aile trafik terörünü yaşıyor.
18 ayrı kuruluş
Karayolları Trafik Kanunu 1983’te çıkarıldı. Trafik ve yol güvenliği, tam 18 kuruluşa paylaştırılmış durumda. Yani görev yapmak yerine, bu alandan pay almak esası öne çıkmış, insan hayatı, riskin boyutu ve hızlı çözümler [FONT=Arial Black][COLOR=#0000ff]TBMM[/COLOR][/FONT]’de kanun yapılırken gözardı edilmiştir. Bu kuruluşların çoğuna bütçe, donanım ve yetki verilmesine karşın sorumluluk verilmemiştir.
m Koordinasyon görevi Emniyet Genel Müdürlüğü’ne verilirken, bu milli felaket karşısında ise sadece bir genel müdür yardımcısı görevlendirilmiştir. Kanunun 52’nci maddesi gereğince de tüm sorumluluk araç sürücülerine yüklenilmiştir. Kanunun 4’üncü maddesi ile oluşturulan üst ve alt kurullarla da insan hayatı hiçe sayılmıştır.
Yetkiler toplanmalı
Karayolları Trafik Kanunu’nda tüm yetki ve sorumluluk Ulaştırma ile İçişleri Bakanlığı’nda toplanmalı. Yolların yapımı, denetimi, ilk ve acil yardım dahil bir araya toplanarak hızlı çözüm, etkin sorumluluk sistemi içerisinde bütünleştirilmeli. Karayolları Trafik Kanunu’nun 52’nci maddesi yeniden düzenlenerek, sürücülerin yanında görevini yapmayan, imtiyaz tanıyan kurum ve kişilerin sorumlulukları da açıkça tanımlanmalı.
İlköğretim ve liselerdeki trafik dersi müfredatının yanında, ölümlü ve yaralamalı kazalara karışanlara verilen cezalar da artırılmalı. Bu cezalar da hiçbir şekilde ertelenmemeli ve para cezasına çevrilmemeli.