1
EXE RANK
0qzz
Fexe Kullanıcısı
II.Dönem Tanzimat Edebiyatı (1878-1896)
Özellikleri:
1-Sanat sanat içindir görüşü benimsenmiştir.
2-Bu dönem sanatçıları toplum sorunlarından ve siyasetten uzak kalmış, sadece edebiyatla uğraşmışlardır.
3-Bu dönem eserlerin dili ağırdır. Şairler divan edebiyatına karşı Batı edebiyatını savunmuşlardır.
4-Batı edebiyatının örneklerini başarıyla uygulamışlardır.
5-Roman ve hikayelerde realizm, şiirde ise romantizm akımının etkisi görülür. Kölelik, cariyelik bu dönem romanlarında da işlenir.
6-Şiirin konusu genişletilmiş ve hayattaki her güzel şeyin şiirin konusu olabileceği görüşü esas alınmıştır. Ölüm,.yokluk, hiçlik gibi soyut kavramlar bu dönem şiirlerinin konusu olmuştur.
7-Eserlerin dili gayet ağırdır. Bu özelliklerinden dolayı Servet-i Fünun
Edebiyatının hazırlayıcısı olmuşlardır.
Bu dönemin başlıca yazar ve şairleri: Abdülhak Hamit Tarhan, Recaizade Mahmut Ekrem, Nabizade Nazım, Sami Paşazade Sezai’dir.
*****Muallim Naci her ne kadar bu dönemde yaşasa da yenicilere karşı divan edebiyatını savunduğu için dışarıda kalır.
II.Dönem Tanzimat Edebiyatı Yazarları
Recaizade Mahmut EKREM (1847-1914)
II.dönem sanatçılardan olup genç yazar ve şairlerin örnek aldığı bir kişidir. Sanatçı roman, şiir, hikaye, eleştiri gibi çeşitli türlerde eser vermiştir. Şiirlerinde romantizmin etkisi görülür. İçli, duygulu şiirler yazmıştır. Bu tarz şiir yazmasında oğlu Nejat’ın ölmesi de etkili olmuştur.
Her şeyin şiire konu olabileceğini düşünür; hatta kitap arasında kurutulmuş bir çiçek onun için şiirin konusu olabilir. Avrupai Türk edebiyatını savunur, bu nedenle Muallim Naci mücadele etmiştir. Kafiyenin kulak için olduğu görüşünü savunur.
Genellikle aruz ölçüsünü kullanmıştır.
Eserleri:
Araba Sevdası:Yanlış Batılılaşmayı konu alır. Ayrıca bu eser romantizmden realizme geçiş örneğidir.
Şiir Kitapları:Yadigar-ı Şebap, Name-i Seher, Pejmürde
Tiyatroları: Afife Anjelik, Çok Bilen Çok Yanılır
Talim-i Edebiyat: Edebiyat bilgilerini içeren bir kitaptır.
Takdir-i Elhan: Eleştiri türünde yazıları vardır.
****Şiir kitabı olan Zemzeme üç ciltten oluşur. Muallim Naci bu kitabın üzerine Demdeme adlı eleştiri türünde eserini yazmıştır.
****Edebiyatımızda eleştiri türünün yerleşmesinde önemli bir isimdir.
Abdülhak Hamit TARHAN (1851-1937)
Şiirdeki Batılılaşma hareketinin asıl büyük öncüsüdür. Şairi azam olarak tanınır. Dili süslü ve sanatlıdır. Vezin ve kafiye kaygısı taşımayan savruk bir şairidir. Genellikle şiir ve tiyatro türünde eserler vermiştir. Tiyatroları sahne tekniğine uygun olmayıp okunmak için yazılmış eserlerdir.
Yazar romantizm akımına uygun eser vermiştir. Eserlerinde zıt kavramlar sıklıkla yer alır. Onun şiirlerinde ölüm, insanlık gibi soyut kavramlar geniş yer tutar.
Manzum eserlerinde hem hece ölçüsünü hem de aruz ölçüsünü kullanmıştır.
****Edebiyatımıza kır ve köy hayatını sokmuştur (SAHRA)
**** Edebiyatımıza ölüm temasını sokan şairdir (MAKBER-şiir)
Eserleri:
Şiir Kitapları: Sahra, Makber, Halce, Ölü, Bunlar Odur, Beladan Bir Ses, Belde, Garam
Tiyatro Kitapları: Tarık, Fitnen, Eşber, İlhan, Hakan, Liberte, Nestelen, Sardanapal. (Sardanapal, ilk manzum piyesidir.)
Not: Edebiyatımızda tezatlar şairidir.
Samipaşazade SEZAİ (1860-1936)
Batı tarzında yazmış olduğu hikayeleri ile tanınır. Roman ve hikayelerinde çevreyi tanıtır. Kişilerin ruh tasvirlerini yapmak suretiyle gözleme önem verdiğini gösterir. Konuşma bölümlerinde dil oldukça sade ve doğaldır.
Sergüzeşt adlı romanıyla tanınmaktadır. Esir ticaretinin sosyal hayattaki yeri realist bir biçimde anlatılmıştır. Eserde Dilber (cariye) isimli bir kızın esir edilmesi, çileli hayat macerası ve Nil Nehrine atlayarak intihar etmesi anlatılır.
***Yeğeni İclal’in ölümü üzerine İclal adlı mersiyesini yazar ve bu mersiye düz yazı şeklindedir.
****Şir isimli bir tiyatro eseri vardır.
****Küçük Şeyler’se Alphonse Doudet etkisiyle yazdığı, edebiyatımızın ilk gerçekçi küçük hikayelerini toplamıştır. Edebiyatımıza kısa hikaye türünü sokan kişidir.
****Rumuzu’l-Edep adlı eserinde makale, sohbet ve bazı hikayelerini toplamıştır.
Nabizade NAZIM (1862-1893)
Roman ve hikayeleri ile tanınır. Realizm ve natüralizm akımlarının etkisinde kalmıştır. En önemli eserleri Zehra ve Karabibik’tir.
Karabibik: Edebiyatımızda ilk köy romanı olarak tanınır. Olay Antalya’nın bir köyünde geçer. Karabibik, roman kahramanının köydeki lakabıdır. Yazar eserde kahramanların yetiştikleri çevrenin dili ile konuşturmuştur. Eserde pek çok sözcük mahalli kullanım ile karşımıza çıkar.
Zehra: Zehra adlı eserinde olay kıskançlık teması üzerine kurulmuştur. Zehra, roman kahramanının ismidir. Yazar bu romanda geniş psikolojik tahlillere yer vermiştir. Eserde İstanbul’dan kesitlerle aile içinde ,insanlar arasındaki tartışmaları ortaya koyar.
Yadigarlarım, Sevda, Bir Hatıra, Haspa adlı eserleri hikaye türünde yazılmış eserlerdir.
Muallim NACİ (1850-1893)
Eski yeni tartışmasında eski edebiyat yanlılarının lideri durumundadır. Batı edebiyatını tanımış olmasına rağmen divan edebiyatından kopamamıştır. Yeni edebiyatı savunan Recaizade Mahmut ile anlaşamaz. Bu tartışma hayli uzun sürmüştür. Muallim Naci, Malumat; Recaizade de Servet-i Fünun adlı dergide görüşlerini açıklamışlardır. Bu tartışmanın neticesinde Recaizade’nin etrafında Servet-i Fünuncular toplanmıştır ve Servet-i Fünun edebiyatını oluşturmuşlardır.
Islahat-ı Edebiye: edebi bilgiler verdiği kitaptır. Recaizade’nin Zemzeme’lerine karşılık Demdeme’yi yazmıştır.
Eski edebiyatı savunmasına rağmen oldukça sade bir dili vardır. Tanzimatta en sade ve en kusursuz nesir onundur. Dili başarıyla kullanır.
Eserleri
Şiir Kitapları: Şerare, Ateşpare, Sümbüle, Füruzan
Sözlük : Lügat- Naci
Eleştir :Muallim, Yazmış Bulundum, Demdeme
Hatıra : Ömer’in Çocukluğu
Tiyatro : Heder
Özellikleri:
1-Sanat sanat içindir görüşü benimsenmiştir.
2-Bu dönem sanatçıları toplum sorunlarından ve siyasetten uzak kalmış, sadece edebiyatla uğraşmışlardır.
3-Bu dönem eserlerin dili ağırdır. Şairler divan edebiyatına karşı Batı edebiyatını savunmuşlardır.
4-Batı edebiyatının örneklerini başarıyla uygulamışlardır.
5-Roman ve hikayelerde realizm, şiirde ise romantizm akımının etkisi görülür. Kölelik, cariyelik bu dönem romanlarında da işlenir.
6-Şiirin konusu genişletilmiş ve hayattaki her güzel şeyin şiirin konusu olabileceği görüşü esas alınmıştır. Ölüm,.yokluk, hiçlik gibi soyut kavramlar bu dönem şiirlerinin konusu olmuştur.
7-Eserlerin dili gayet ağırdır. Bu özelliklerinden dolayı Servet-i Fünun
Edebiyatının hazırlayıcısı olmuşlardır.
Bu dönemin başlıca yazar ve şairleri: Abdülhak Hamit Tarhan, Recaizade Mahmut Ekrem, Nabizade Nazım, Sami Paşazade Sezai’dir.
*****Muallim Naci her ne kadar bu dönemde yaşasa da yenicilere karşı divan edebiyatını savunduğu için dışarıda kalır.
II.Dönem Tanzimat Edebiyatı Yazarları
Recaizade Mahmut EKREM (1847-1914)
II.dönem sanatçılardan olup genç yazar ve şairlerin örnek aldığı bir kişidir. Sanatçı roman, şiir, hikaye, eleştiri gibi çeşitli türlerde eser vermiştir. Şiirlerinde romantizmin etkisi görülür. İçli, duygulu şiirler yazmıştır. Bu tarz şiir yazmasında oğlu Nejat’ın ölmesi de etkili olmuştur.
Her şeyin şiire konu olabileceğini düşünür; hatta kitap arasında kurutulmuş bir çiçek onun için şiirin konusu olabilir. Avrupai Türk edebiyatını savunur, bu nedenle Muallim Naci mücadele etmiştir. Kafiyenin kulak için olduğu görüşünü savunur.
Genellikle aruz ölçüsünü kullanmıştır.
Eserleri:
Araba Sevdası:Yanlış Batılılaşmayı konu alır. Ayrıca bu eser romantizmden realizme geçiş örneğidir.
Şiir Kitapları:Yadigar-ı Şebap, Name-i Seher, Pejmürde
Tiyatroları: Afife Anjelik, Çok Bilen Çok Yanılır
Talim-i Edebiyat: Edebiyat bilgilerini içeren bir kitaptır.
Takdir-i Elhan: Eleştiri türünde yazıları vardır.
****Şiir kitabı olan Zemzeme üç ciltten oluşur. Muallim Naci bu kitabın üzerine Demdeme adlı eleştiri türünde eserini yazmıştır.
****Edebiyatımızda eleştiri türünün yerleşmesinde önemli bir isimdir.
Abdülhak Hamit TARHAN (1851-1937)
Şiirdeki Batılılaşma hareketinin asıl büyük öncüsüdür. Şairi azam olarak tanınır. Dili süslü ve sanatlıdır. Vezin ve kafiye kaygısı taşımayan savruk bir şairidir. Genellikle şiir ve tiyatro türünde eserler vermiştir. Tiyatroları sahne tekniğine uygun olmayıp okunmak için yazılmış eserlerdir.
Yazar romantizm akımına uygun eser vermiştir. Eserlerinde zıt kavramlar sıklıkla yer alır. Onun şiirlerinde ölüm, insanlık gibi soyut kavramlar geniş yer tutar.
Manzum eserlerinde hem hece ölçüsünü hem de aruz ölçüsünü kullanmıştır.
****Edebiyatımıza kır ve köy hayatını sokmuştur (SAHRA)
**** Edebiyatımıza ölüm temasını sokan şairdir (MAKBER-şiir)
Eserleri:
Şiir Kitapları: Sahra, Makber, Halce, Ölü, Bunlar Odur, Beladan Bir Ses, Belde, Garam
Tiyatro Kitapları: Tarık, Fitnen, Eşber, İlhan, Hakan, Liberte, Nestelen, Sardanapal. (Sardanapal, ilk manzum piyesidir.)
Not: Edebiyatımızda tezatlar şairidir.
Samipaşazade SEZAİ (1860-1936)
Batı tarzında yazmış olduğu hikayeleri ile tanınır. Roman ve hikayelerinde çevreyi tanıtır. Kişilerin ruh tasvirlerini yapmak suretiyle gözleme önem verdiğini gösterir. Konuşma bölümlerinde dil oldukça sade ve doğaldır.
Sergüzeşt adlı romanıyla tanınmaktadır. Esir ticaretinin sosyal hayattaki yeri realist bir biçimde anlatılmıştır. Eserde Dilber (cariye) isimli bir kızın esir edilmesi, çileli hayat macerası ve Nil Nehrine atlayarak intihar etmesi anlatılır.
***Yeğeni İclal’in ölümü üzerine İclal adlı mersiyesini yazar ve bu mersiye düz yazı şeklindedir.
****Şir isimli bir tiyatro eseri vardır.
****Küçük Şeyler’se Alphonse Doudet etkisiyle yazdığı, edebiyatımızın ilk gerçekçi küçük hikayelerini toplamıştır. Edebiyatımıza kısa hikaye türünü sokan kişidir.
****Rumuzu’l-Edep adlı eserinde makale, sohbet ve bazı hikayelerini toplamıştır.
Nabizade NAZIM (1862-1893)
Roman ve hikayeleri ile tanınır. Realizm ve natüralizm akımlarının etkisinde kalmıştır. En önemli eserleri Zehra ve Karabibik’tir.
Karabibik: Edebiyatımızda ilk köy romanı olarak tanınır. Olay Antalya’nın bir köyünde geçer. Karabibik, roman kahramanının köydeki lakabıdır. Yazar eserde kahramanların yetiştikleri çevrenin dili ile konuşturmuştur. Eserde pek çok sözcük mahalli kullanım ile karşımıza çıkar.
Zehra: Zehra adlı eserinde olay kıskançlık teması üzerine kurulmuştur. Zehra, roman kahramanının ismidir. Yazar bu romanda geniş psikolojik tahlillere yer vermiştir. Eserde İstanbul’dan kesitlerle aile içinde ,insanlar arasındaki tartışmaları ortaya koyar.
Yadigarlarım, Sevda, Bir Hatıra, Haspa adlı eserleri hikaye türünde yazılmış eserlerdir.
Muallim NACİ (1850-1893)
Eski yeni tartışmasında eski edebiyat yanlılarının lideri durumundadır. Batı edebiyatını tanımış olmasına rağmen divan edebiyatından kopamamıştır. Yeni edebiyatı savunan Recaizade Mahmut ile anlaşamaz. Bu tartışma hayli uzun sürmüştür. Muallim Naci, Malumat; Recaizade de Servet-i Fünun adlı dergide görüşlerini açıklamışlardır. Bu tartışmanın neticesinde Recaizade’nin etrafında Servet-i Fünuncular toplanmıştır ve Servet-i Fünun edebiyatını oluşturmuşlardır.
Islahat-ı Edebiye: edebi bilgiler verdiği kitaptır. Recaizade’nin Zemzeme’lerine karşılık Demdeme’yi yazmıştır.
Eski edebiyatı savunmasına rağmen oldukça sade bir dili vardır. Tanzimatta en sade ve en kusursuz nesir onundur. Dili başarıyla kullanır.
Eserleri
Şiir Kitapları: Şerare, Ateşpare, Sümbüle, Füruzan
Sözlük : Lügat- Naci
Eleştir :Muallim, Yazmış Bulundum, Demdeme
Hatıra : Ömer’in Çocukluğu
Tiyatro : Heder